Jo større foretak desto større er besparelsene når du tar i bruk nye, tidsbesparende systemer og prosesser. Alle har noe å hente – hvor lenge tør du å vente?

Hold en finger på bedriftspulsen

Med vekst i antall ansatte vokser også behovet for investeringer, utstyr og lønn. Ansatte og leverandører forventer å få betalt i tide, og myndighetene krever at alt skal gå ryddig og redelig for seg. For å fortsette veksten er det også viktig å vite hva dere tjener penger på, hvilke aktiviteter som ikke er lønnsomme, og hvor pengene går. 

Ved å sette opp budsjetter og prognoser får du bedre beslutningsgrunnlag når det er tid for å investere eller gjennomføre andre tiltak. I tillegg gjør det dere i stand til å oppdage utfordringer så tidlig som mulig. Flere ansatte betyr større ansvar for arbeidsgiveren. Skulle det komme tøffe tider eller uforutsette utgifter er det smart å ha satt av penger for å sikre betalingsevnen, slik at du fremdeles kan betale lønn og regninger.

Det høres ut som mye å holde styr på. Heldigvis finnes det gode hjelpemidler, mer om det i neste avsnitt. 

Utnytt smarte systemer og rutiner

Regneark, notatblokker og gule lapper kommer raskt til kort, og når man får flere ansatte må man før eller senere profesjonalisere administrasjonen. Et moderne økonomisystem kan gi verdifull innsikt i bedriftens økonomi, og samtidig være et viktig verktøy for planlegging og budsjettering. I tillegg kan det forenkle dagligdagse oppgaver som registrering av arbeidstimer og utlegg, sending av fakturaer og betaling av regninger. Hvis alle ansatte kan spare litt tid hver, blir det fort snakk om betydelige besparelser. 

I Tripletex kan man, på egen hånd eller sammen med regnskapsfører, håndtere alt fra fakturering og bokføring, til prosjektstyring og reiseregninger. Når de ansatte fører timer eller oppretter utlegg og reiseregninger, så oppdateres regnskapet løpende, og timer og kostnader som knyttes til et prosjekt lar dere enkelt fakturere kunden. En komplett, alt i ett-løsning for regnskap, lønn og fakturering gjør det mulig å gjøre flere ting fra samme sted, og på den måten spare bedriften for både tid og kostnader.

LES OGSÅ: Seks systemer alle effektive bedrifter trenger

Unngå dyre implementeringsprosjekter

Kanskje har dere blitt så mange at dere har bestemt at det er på tide å jobbe på en ny og bedre måte. I så fall – gratulerer, men ikke mist målet av syne! Større virksomheter opplever ofte at innføringen av nye rutiner eller løsninger ender opp med å bli både dyrere og mer tidkrevende enn planlagt. En av fordelene med en skybasert økonomiløsning som Tripletex er at du unngår store, kostbare implementeringsprosjekter som krever konsulenter og spesialtilpasning. Oppstartskostnaden er lav, det kreves ikke spesielle maskiner eller IT-infrastruktur, og det kan enkelt skaleres for å passe fremtidige behov. 

I tillegg til å velge en hyllevare som er skybasert og skalerbar, gjør du deg selv en tjeneste ved å velge brukervennlig. Det er åpenbart å foretrekke av mange årsaker, men i en oppstartsperiode i en bedrift med flere ansatte er det spesielt viktig. Et brukervennlig system gjør det lettere å få alle raskt i gang, og du slipper store kostnader knyttet til kurs og opplæring. Jo flere ansatte, jo mer tid sparer du med smarte og effektive løsninger. 

Skulle det likevel dukke opp utfordringer er det smart å ha valgt en systemleverandør med god kundeservice. Velger du et økonomisystem fra Tripletex er support alltid inkludert i prisen.

Spar tid med smart lønnsutbetaling

Lønnsutbetaling kan være en tidstyv, uansett om det er én eller mange ansatte på lønningslista. Men jo flere ansatte det er snakk om, desto mer krevende er det. Det er heller ikke sånn at alle bedrifter betaler ut lønn samtidig eller like ofte. Metoder og krav til lønnssystem varierer med andre ord fra bedrift til bedrift. I Tripletex kan du derfor velge helt selv hvordan du ønsker å betale ut lønn til de ansatte.  

Det kan være mye tid å spare på å ta i bruk de smarte løsningene et moderne system tilbyr. Med løpende timeføring og smidig håndtering av reiseregninger og utlegg er det enkelt å holde styr på hvem man skylder hva. Samtidig blir det enklere og raskere å fakturere kundene når arbeidstimene knyttes direkte til et prosjekt.

Lønnsmottakerne er heller ikke de eneste man har å forholde seg til. Arbeidsgiveravgift, forskuddstrekk og a-melding, for eksempel, skal også håndteres. Tripletex har en direkte kobling mot Altinn som gjør terminoppgavene enkle å sende inn, og skattekortene lette å hente ut. Med riktig lønnssystem kan du med andre ord spare deg for mye bry, selv med mange ansatte.

LES OGSÅ: Slik får du en enklere hverdag med skybasert regnskap

Unngå administrative oppgaver som løper løpsk

Vi nevnte det så vidt tidligere – alle manuelle prosesser som må gjøres for hver enkelt ansatt kan bli en skikkelig hodepine når bedriften vokser. Derfor har vi hentet nok et eksempel fra lønnsfeltet, siden det angår mange, og er noe som kan bli veldig tidkrevende hvis man ikke finner gode, skalerbare løsninger når antallet lønnsmottakere øker. 

I mange bedrifter skal de ansatte ha ulike typer tillegg eller trekk i forbindelse med lønnsutbetalingen. Hvis dette må håndteres manuelt for alle ansatte hver måned kan det fort kreve mye tid og administrasjon. Det du trenger da er en løsning som lar deg legge til faste tillegg eller trekk for flere ansatte i én enkel operasjon. I Tripletex kan du raskt og enkelt velge hvilke ansatte som skal ha ulike typer tillegg eller trekk, og legge det til for de det gjelder. På denne måten sparer du mye tid og mange klikk i forbindelse med lønnsutbetalingen. 

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.