Forleden dag nådde vi en milepæl i Tripletex — vi har nådd over 50.000 månedlige aktive brukere av Tripletex-appen, og vi har fått 4,6 stjernen i AppStore.
Dette innlegget er skrevet av Jørgen Reitan
Dette innlegget er skrevet av Jørgen Reitan

Jørgen er produkteier i Tripletex, og har jobbet med appen fra tidenes morgen.

Og i forbindelse vår milepæl skriver jeg dette innlegget, og mimrer tilbake til den gang vi hadde rundt 2 500 månedlige aktive brukere, og kun 2,5 stjerner i AppStore.

LES OGSÅ: Tripletex på mobil

For hvordan eller hvorfor har egentlig bruken og populariteten av appen eksplodert så plutselig? Jo, det er det mange grunner til, og en av dem er lanseringen vi gjorde av “Reise og utlegg”-funksjonen i appen. Per i dag, 1,5 år senere, har hundretusenvis av reiser og utlegg blitt levert via appen, og vi ligger på rundt 40.000 leverte reiser og utlegg i appen hver eneste måned. Og det er nettopp dette jeg vil snakke litt mer om – hvordan ble dette til, hvilke erfaringer vi gjorde oss underveis, og vise hvordan vi gikk frem for å levere en funksjonalitet brukerne våre elsker. La meg ta dere gjennom hele prosessen.

Steg 1: Definere problemet

Hver gang vi skal lage ny funksjonalitet i Tripletex tenker vi:

“Hvilket problem ønsker vi å løse for brukerne?”.

Dette er det absolutt viktigste spørsmålet vi stiller oss selv og førsteprioritet før vi velger ut hvilke oppgaver vi skal jobbe videre med. I dette tilfellet så problemstillingen slik ut:

“Det er tungvint og kjedelig å levere reiser og utlegg til egen bedrift i dag”
“Ofte samler man kvitteringer i slutten av måneden for å sende inn. Og ofte er det utlegg som har forsvunnet underveis, eller manuelle oppfølginger som må gjøres, der det tapes enorme mengder tid og penger. Hvordan kan vi gjøre denne prosessen enklere?”

Vår første tanke var mobiltelefonen. Mobiliteten, tilgjengeligheten og kamera på telefonen er godt egnet til å gjøre prosessen rundt innlevering av reiser og utlegg optimal. Når utlegget finner sted har man sikkert i 99% av tilfellene mobilen lett tilgjengelig. Dermed ble neste spørsmål: 

“Hvordan gjør vi reise og utlegg-funksjonen så enkel at brukerne vil føre utlegget der og da?”

Tanken ble at brukeren skulle kunne legge inn et utlegg mens de var på farten, og få det unnagjort med det samme. I tillegg skulle man kunne knytte flere utlegg til en reise, og vente med å sende inn til reisen var ferdig og alt var lagt inn. 

Til slutt måtte det også være enkelt og tydelig for brukeren å skille mellom de ulike reisene og hvilke bilag som er knyttet til hvilken reise. Vi ønsket rett og slett en fin visuell profil som ga brukeren orden i sysakene. Til dette brukte vi et API fra Google. API’et henter raskt inn oppdaterte bilder fra stort sett alle steder i verden. 

Løsningen, med bilde fra reisemål og tilknyttede utlegg, ble brukervennlig og ikke minst visuelt tilfredsstillende. Ingen andre har laget reiser og utlegg på denne måte før oss, og det er litt av en bragd for oss å få til noe slikt. Og ikke minst at brukerne har tatt det så godt i mot.

Steg 2: Prioritere funksjonalitet for MVP

Når vi lager nye produkter eller ny funksjonalitet bruker vi alltid det som heter MVP, eller Minimal Valuable Product — hva er kjernefunksjonaliteten vi må levere for å validere om produktet er riktig eller ei. Denne metoden er blant annet brukt av store aktører som Facebook og Google ved lansering av ny funksjonalitet. Og nå brukes den også av Tripletex. 

Metoden er effektiv for å få et presist produkt som fokuserer på den viktigste funksjonaliteten for å gjøre produktet best mulig. Metoden ble også brukt da iPhone ved lansering i 2007 droppet funksjonen for copy/paste. Apple så rett og slett ikke på copy/paste som en essensiell funksjon for et vellykket produkt.

Uansett. Vi valgte å definere vår MVP med følgende kjernefunksjonalitet:

“Bruker skal enkelt kunne opprette og sende inn reiser/utlegg fra mobilen” 

I første utgave valgte vi å ikke ta med kjøregodtgjørelse og diett. Vi anså ikke disse funksjonene som essensielle for å bli validert i første leveranse. Dette var en avgjørelse vi tok for å rette all fokus på kjernefunksjonaliteten i første omgang – innlevering av utlegg, som helt klart var det viktigste å løse i første utgave av appen. Vi hadde flere ting på blokka som vi også gjerne ville ha med, men som ikke hadde en “make/break”-faktor i første omgang. Disse ble derfor nedprioritert til senere.

MVP er en spennende, men vanskelig periode. Man må være hard og bestemt på hva man prioriterer inn og hva man kan sette på vent. Likevel er jeg overbevist over at denne måten å jobbe på er en effektiv metode for å få et spisset og godt produkt. Og for ikke å gape over for mye til å begynne med, så klart. Det vil bare skape hodebry for fremtiden.

Steg 3: Utvikling

Så har vi endelig kommet til utviklingsprosessen. Underveis hadde vi ukentlige statusmøter der vi gikk gjennom funksjonaliteten og holdt hyppige demoer for å se og sikre progresjon. Dette var viktig for at alle involverte til enhvert tid var oppdaterte og jobbet på lag og i samme retning. Og ikke minst for å røske opp i eventuelle vanskeligheter som dukket opp.

Fra tidlig av prioriterte vi også å lage klikkbare testversjoner av funksjonaliteten vi utarbeidet, uansett hvor ferdig eller uferdig det måtte være. På denne måten ble det mye enklere å kontrollere og evaluere produktet. Med dette kom også mange gode diskusjoner om hva som fungerte og hva som måtte utbedres eller vrakes. Dette er en fantastisk morsom del av prosessen, når man ser produktet komme fra tegnebrett til realitet.

LES OGSÅ: Årets summer interns tester livet som app-utviklere

Steg 4: Brukertesting av reiser og utlegg

Er ikke dette litt sent, tenker du kanskje? Og jo, det har du rett i – ideelt sett ønsker vi å teste allerede med en prototype, og helst før vi har begynt å utvikle. Det er aldri for tidlig å brukerteste og få feedback fra brukere. Dette er noe vi har tatt med oss videre ved utvikling av ny funksjonalitet. 

Likevel, i dette tilfellet begynte vi å teste når vi hadde en klikkbar versjon av funksjonaliteten klar i test. Vi kalte inn til fem brukertester med brukere som brukte funksjonaliteten for reiser og utlegg til vanlig i web-versjonen. Ville de forstå app-versjonen slik vi hadde laget den nå?

Etter brukertestene fikk vi gode tilbakemeldinger på det vi ønsket, og vi oppdaget fort at det var tre store problemer som gikk igjen:

  • Brukeren skjønte ikke hvor de skulle starte. Vi hadde tenkt at det var naturlig å gå inn via kameraknappen for å starte et utlegg i appen. Dette var ikke intuitivt for testbrukerne.
  • De ønsket muligheten til å legge til et utlegg knyttet til et annet utlegg. Vi hadde først tenkt at dette var funksjonalitet som var viktigst ved et reiseutlegg, men fant fort ut at mange brukere også ønsket denne funksjonalitet for vanlige utlegg.
  • Brukeren følte seg ikke sikker nok til å sende inn reise og utlegget slik det var lagt opp i testen. De savnet også en oversikt over sine kostnader før de sendte inn. 

Steg 5: Balsamiq to the rescue
Hva gjør vi nå!?

Hvordan bygger vi om funksjonaliteten vi allerede har laget? 
I etterpåklokskapens ånd burde vi selvfølgelig ha testet tidligere, men det er for sent å gjøre noe med nå. Så! Hvordan bygger vi om det vi allerede har, og får vi testet ny funksjonalitet raskt nok til å validere om endringene blir riktig? 

Balsamiq - skisseverktøyet vi brukte for å skissere opp nye "reiser og utlegg"

Løsningen ble skisseverktøyet Balsamiq, og samme ettermiddag gikk jeg i tenkeboksen – hva kunne vi gjøre for å løse dette? Jeg smeltet sammen et forslag på en balsamiq-skisse med tenkt funksjonalitet som adresserte alle de tre problemene som dukket opp i brukertestene. Deretter diskuterte vi dette innad i teamet, og ble enige om brukerteste endringene allerede dagen etter. Dette var endringene som ble gjort: 

  • Det ble laget en inngang utenom kameraknappen fra forsiden. Dette gjorde også reiser og utlegg mer synlig
  • Vi gjorde det mulig å knytte et utlegg til et annet utlegg
  • Vi laget en oversikt over kostnader som nå lå under reiser og utlegg.

Også disse endringene gjorde vi om til en klikkbar prototype som testbrukerne fikk prøve. Da ble det fort tydelig for oss at vi hadde klart å svare på de tre problemene.

Nå i ettertid er det lett for oss å se at denne funksjonaliteten var helt sentral, men når man sitter midt oppi et prosjekt er det fort gjort å få på seg skylapper og tro at alle andre tenker på akkurat samme måte som deg selv. Derfor er brukertester kritisk i en testfase.

Etter dette lanserte vi funksjonene til våre kunder, og har siden da bygget videre på konseptet. Vi har blant annet lagt til SmartScan, “Share to”, kjøregodtgjørelse og diett. Og det kommer mer, men det er viktig å huske at en lansering ikke er det samme som grand finale. Det er jo først etter lansering at den virkelig spennende jobben begynner – hvilke tilbakemeldinger får vi fra kundene, og hva gjør vi med disse tilbakemeldingene? Akkurat det er nok et eget blogginnlegg i seg selv.. 

Konklusjon: Hundretusenvis av reiser og utlegg senere

Så er vi tilbake til dagens dato og hundretusenvis av leverte reiser og utlegg senere kan vi si at releasen har vært en fantastisk suksess. Det er utrolig moro å se at det jobben vi gjorde for en god stund tilbake fortsatt bidrar til at tusenvis av brukere sparer massevis av tid hver eneste dag. Selv lærte vi utrolig mye av denne leveransen, og har hatt stor glede av å bygge videre på den. Vi kan nesten ikke vente med å utforske veien videre. Stay tuned!

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

Dette leverte vi i 2020

Faktura og regnskap Koronarapporten I april kastet vi oss rundt for å få på plass en egen Koronarapport. Rapporten la til rette for en enklere beregning av bedriftenes faste uunngåelige…

Les mer

Alt du trenger å vite om aksjonærregisteroppgaven

Hva er en aksjonærregisteroppgave? Aksjonærregisteroppgaven er en rapportering av alle hendelser og bevegelser knyttet til aksjer i et selskap, og skal leveres til Skatteetatens aksjonærregister innen 31. januar hvert år.…

Les mer

Rehabiliterte sin egen bedrift

Tilbake i 2014 var det ingen salonger i Norge som utelukkende fokuserte på behandling av øyenbryn – en brynsalong. Det var helt til Brow Rehab kom på banen.  Brow Rehab…

Les mer