Er du regnskapsfører som skal sette opp ny klient i Tripletex? Eller er du en ny Tripletex kunde?
Litt lengre ned på siden ser du en punktvis sjekkliste for å klargjøre en Tripletex-konto. Vi tar utgangspunkt i at kontoen er opprettet før man går igjennom denne sjekklisten.
Merk at ikke alle punkter vil være aktuelle for alle kunder/klienter og kan derfor hoppes over. Det gjelder f. eks om man ikke har ansatte eller ikke har behov for å importere noe.
Ønsker du mer utfyllende informasjon tilpasset det økonomisystemet du flytter fra?
OBS! Har du planlagt å importere regnskap via SAF-T?
Da er det kun ansatte du skal registrere før du utfører SAFT-importen. Og eventuelt bankintegrasjon via Autopay om du ønsker at bankkontonummer på leverandør blir importert.
1. Ansatte
Opprettes via Selskap > Ny ansatt, eventuelt Selskap > Ansattimport. Husk at en ikke kan angre ansattimport eller oppdatere informasjon ved import. Ved SAF-T, der det er føring mot ansatte, anbefales import eller opprettelse av ansatte i forkant.
2. SAF-T import (valgfritt)
SAF-T import er en mulighet for å importere flere typer data i én og samme fil. Denne importen vil ikke gjøre at du overfører godkjent regnskap til Tripletex men er en løsning for å overføre kunder, leverandører, prosjekter, avdelinger, kontoer og transaksjoner som kan brukes for sammenligningsgrunnlag i importer.
Om SAF-T er en god løsning for deg og det regnskapssystemet du kommer fra kan du finne ut mer om her.
Etter at ansatte er på plass kan en import av SAF-T gjøres. Her finner du nødvendig informasjon om SAF-T import i Tripletex.
3. Kunde og leverandører
Opprett kunder og leverandører via Kunde > Ny kunde/Leverandør.
Tips! Husk at leverandører som sender EHF til bilagsmottaket vil opprettes automatisk og kanskje er det ikke nødvendig å opprette de på forhånd. Benytt anledningen til å vaske kundelisten før man starter med opprettelse eller import.
Import av kunder kan gjøres via Kunde > Import eller via SAF-T.
4. Produkt
Produkter kan opprettes enkeltvis under Produkt > Nytt produkt. Produkter kan også importeres via Produkt > import. Her finner du en eksempelfil du kan benytte, samt beskrivelse av alle kolonner i importfilen, og hvilke som er obligatoriske er også tilgjengelig samme sted.
5. Åpningsbalanse
Åpningsbalansen angir starten på regnskapsføringen i Tripletex, men hva må registreres ved importering av åpningsbalanse?
Åpningsbalanse opprettes via Regnskap > Åpningsbalanse. Denne skal inkludere dato for åpningsbalansen (første i måneden), inngående balanse per hovedbokskonto, samt åpne poster for kunder, leverandører og ansatte.
Klikk her for å lese mer om åpningsbalanse i Tripletex.
6. Selskapsinformasjon
Opprettes via Selskap > Selskapsinformasjon. Her skal du registrere selskapsdetaljer, legge inn fakturakonto(er) og skattetrekkskonto. Legg også inn virksomhet/underenhet dersom dette ikke ble gjort ved registrering av ansatte.
Kundeside i Tripletex
Aktiver tilleggstjenester via Selskap > Vår kundeside. Her finner du de ulike pakkene som er tilgjengelig Tripletex (Basis, Smart, Komplett), samt Moduler og tilleggstjenester.
Altinn
Du kobler din Tripletex-konto opp mot Altinn slik at du kan sende inn A-meldinger og mva-melding direkte fra Tripletex, samt laste ned elektroniske skattekort på dine ansatte.
Veiledning for hvordan du setter opp en Altinn-integrasjon finner du her:
Innsending av skjemaer til Altinn
Innsending av skjemaer til Altinn – for regnskapsfører og revisor