Modul: Lønn

  • «Fagforeningsliste» har nå støtte for avdeling
  • Ved import av Excel-formatet får en beskjed om hvorfor importen eventuelt feiler
  • «Hent Retur fra Altinn»-knappen tilgjengeliggjøres nå kun når det er A-meldinger der man ikke har hentet retur
  • Lønnsinnstillinger er restrukturert slik at de avanserte innstillingene er lagt i en egen oversikt
  • Link fra antall ansatte på Tripletex-tavla til ansattlisten
  • Når en oppretter ansatte og legger inn et norsk postnummer/sted, velges Norge automatisk som land
  • Det er lagt til filtrer for «Ansattkategori» på
    • Fagforeningsliste
    • Lønnsslipper
  • Det er nå mulig å endre ansattkategori for flere ansatte samtidig
  • Flere felter som er obligatoriske i forbindelse med rapportering, men ikke har vært obligatorisk i Tripletex tidligere, er nå obligatorisk (f.eks. registreringsnummer på bil)
  • Rekkefølge på menypunktene for Lønn har blitt mer logisk
  • Det vises nå hvilken AGA-konto som brukes til den nye 5% AGA-delen
Link til ansattoversikten fra Tripletex-tavla

Hva slags informasjon får du:

  • Antall aktive ansatte i selskapet
  • Beløp på forrige lønnsutbetaling
  • Lønnsfordeling på utbetalt lønn, skatt og arbeidsgiveravgift

Vi har også lagt til en snarvei for å starte ny lønnsutbetaling. Informasjonen vil være tilgjengelig for brukere med full tilgang til lønn i Tripletex.

Det er sluppet flere mindre forbedringer på lønn den siste tiden som gjør hverdagen din litt enklere dersom du jobber med lønn:

  • Nå er det mulig å vise kostnadsbærer på lønnsslipp
  • Lønnsartnummer kan også vises på lønnsslipp
  • Vi støtter nå historisk bilag i lønnsimport
  • Fødselsdato vil fylles ut automatisk basert på personnummer
  • Du vil også få et varsel dersom du sender lønnsslipp/sammenstilling uten kryptering

Dette vil være til stor hjelp når man begynner med Tripletex og vil ha inn startsaldoer fra flere ansatte på en enkel måte.

Nå er den nye siden for skattekort her. Siden har flere fordeler sammenlignet med den gamle siden. Spesielt for kunder med flere ansatte bidrar denne til en mye enklere arbeidsflyt. 

Noen av fordelene:

  • Enklere å få oversikt over hvem som har fått skattekort
  • Enklere å se når skattekortet sist ble endret
  • Fritekstsøk for å søke etter ansatte basert på ulike kriterier
  • Sortering av kolonnene etter egne preferanser

Det er nå også mulig å huke av for hvem du vil hente skattekort for.

Denne siden har vært uendret i en årrekke, og vi ønsker å gi siden et mer moderne design. Samtidig er det viktigste for oss at vi gjør hverdagen enklere for kundene våre, og hovedfokuset vil derfor være en forbedret arbeidsflyt. Her har vi tatt høyde for mange gode tilbakemeldinger fra kundene våre.

Siden vil inneholde mer informasjon enn du er vant til, og synliggjøre enda tydeligere hvilke oppgaver som gjenstår. Det vil også bli enklere å navigere seg rundt på siden.  

Den nye lønnsutbetalingen er tilgjengelig for noen kunder, og vil slippes til flere over nyttår.

Benytter du timeføring i Tripletex, kan du nå vise feriesaldo og fleksisaldo på lønnsslippen. Du kan selv velge om du ønsker å aktivere dette for alle ansatte automatisk, eller om du ønsker å sette opp dette individuelt.

Nå blir arbeidsprosessen enda enklere for deg som har sesongansatte, vikarer eller lignende. Du kan nå kopiere arbeidsforhold som sist var registrert på den ansatte – du slipper dermed å opprette et nytt arbeidsforhold dersom personen har vært ansatt tidligere. Alt som ble registrert ved forrige arbeidsforhold vil kopieres, slik at du kun trenger å gjøre nødvendige endringer.

Muligheten for å kopiere arbeidsforhold vil kun være tilgjengelig for ansatte uten et aktivt arbeidsforhold. Arbeidsforhold kan kopieres under Ansatte og Arbeidsforhold.

Innstillingen kan aktiveres i lønnsinnstillingene, hvor en haker av på «Slå sammen posteringer på lønnsbilaget (PDF)».

Dette er i første omgang en summert visning av konteringssammendraget på lønnbilaget i PDF. Bilaget i regnskapet påvirkes ikke.

Tidligere har man måtte beregne denne etterbetalingen manuelt for hver enkelt ansatt og legge denne til manuelt i lønnsutbetalingen. Denne nye løsningen beregner et forslag til etterbetaling og gir mulighet for at legge denne til på de ansatte i lønnsutbetalingen. 

Utbetalingen vil komme med på neste lønnskjøring/lønnsutbetaling basert på hva som er utbetalt tidligere. 

NB: Det er viktig at være oppmerksom på at dette er et forslag til beløp for etterbetaling. Man bør selvfølgelig alltid kontrollere at beløpet er korrekt før lønnen utbetales. 

Les mer om etterbetaling ved lønnsjustering i denne hjelpeartikkelen.

Tilleggsinformasjon vises i første omgang kun ved utbetaling av lott eller part til fisker. Denne funksjonen gjør at de ansatte selv kan se antalle dager som er innrapportert i A-meldingen.

Det er lagt til et beskrivende emne i e-posten, samt lagt til informasjon om selskapets navn, termin og forfallsdato i selve e-posten. Der er også lagt til utskriftsmulighet av e-posten.