Ny i Tripletex Q&A
Her finner du tips og triks til hvordan du enkelt kommer i gang med Tripletex. Ikke vær redd for å klikke deg rundt på egenhånd og bli kjent med systemet!
Selskapsinformasjon
Det første man bør gjøre som førstegangsbruker er å gå inn i «Selskap/Selskapsinformasjon» i hovedmenyen. Her fyller man inn firmanavn, organisasjonsform og innstillinger for fakturakonto.
Opprettelse av ansatte og kontakter, brukertilganger
Når man oppretter en Tripletex-konto blir man automatisk opprettet som kontaktbruker. For å konvertere en kontakt til ansatt går man i Kunde > Kontakter > Klikker inn på navnet til den aktuelle kontakten > Går i Detaljer-fanen på kontakten og velger “Konverter til ansatt”. Man kan også konvertere en ansatt til kontakt ved å gå i Selskap > Ansatte > Klikke inn på navnet til den ansatte > Detaljer-fanen og velg “Konverter til kontakt”.
Ansatte
For å opprette en ansatt går man til Selskap > Ny ansatt. Brukertype definerer om den ansatte har mulighet til å logge inn i Tripletex eller ikke. Dette kan også justeres i brukertilganger etter at den ansatte er opprettet.
Kontakt
For å opprette en kontakt går man til Kunde > Ny kontakt.
Brukertilganger
Brukertilganger finner man på den ansatte eller på kontakten i fanen Brukertilgang. Her kan man blant annet definere om brukeren har systemtilgang. Dersom brukeren har systemtilgang kan man delegere ulike tilganger i de ulike modulene i systemet. Blant annet tilgang til timeregistering, mulighet for å opprette reiseregning eller ansatt utlegg ol.
Arbeidsforhold
Her er forklaring på de ulike seksjonene i Arbeidsforhold fanen på en ansatt eller kontakt med lønnsrapportering: https://tripletex.no/execute/docViewer?articleId=1317&languageId=0
Første gang jeg fakturerer i Tripletex
Se starthjelp for faktura og regnskap her: https://tripletex.no/execute/docViewer?articleId=185&language=0&branchId=3
Hvor legger jeg inn første fakturanummer i Tripletex?
Når du skal fakturere den første ordren i Tripletex får du muligheten til å velge første fakturanummer. Har du startet å fakturere i Tripletex og har startet med feil fakturanummerserie må du kontakte Tripletex support for å få endret og du må da oppgi hva som skal være neste fakturanummer slik at Support kan endre.
Utsendelse av faktura
Hvordan endrer man utsendelsesmåte av faktura?
Denne innstillingen defineres per kunde på kundekortet i fanen detaljer > elektronisk faktura / purring > send faktura via. Her kan man velge mellom e-post eller EHF. EHF vil ikke fremkomme som et valg her hvis ikke mottaker støtter å motta det. Les mer om EHF her:
https://tripletex.no/execute/docViewer?articleId=468&languageId=0
Tilleggsinformasjon: man kan velge om man vil sende epostfaktura som link eller vedlegg. Dette definerer man i feltet under “send e-postfaktura som”. Sendes faktura som link vil man se en grønn hake i fakturaoversikten når mottaker har klikket på linken.
Oppsett av EHF
Les mer om oppsett av EHF her.
Åpningsbalanse
Første lønnskjøring
Les mer om lønnsutbetaling her.
Tillegg og trekk
Autopay