Hva er A-melding?

A-meldingen er en elektronisk rapport som inneholder opplysninger om arbeidsforhold, inntekt og skattetrekk. Alle arbeidsgivere og andre rapporteringspliktige skal levere a-melding innen den 5. hver måned.

A-meldingen kan sendes direkte fra økonomisystemer med lønnsfunksjonaltet (som Tripletex), eller via Altinn sine hjemmesider.

A-meldingen inneholder informasjon om følgende:

  • Ansattes inntekt
  • Arbeidsforhold
  • Forskuddstrekk
  • Arbeidsgiveravgift
  • Finansskatt til virksomheten

 

Hva brukes informasjonen i A-meldingen til?

  • NAV bruker opplysningene blant annet i saksbehandlingen av sykepenger, foreldrepenger, uføretrygd, dagpenger og til kontroll av de fleste andre ytelser som administreres av NAV.
  • Skatteetaten bruker opplysningene blant annet til skattemeldingen (selvangivelsen), skatteoppgjøret, skattekort og å kreve inn og kontrollere arbeidsgiveravgift, finansskatt og forskuddstrekk.
  • Statistisk sentralbyrå (SSB) bruker opplysningene blant annet til lønnsstatistikken, sysselsettingsstatistikken og sykefraværsstatistikken.

 

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Byttet regnskapsbyrå og -program. Det har gitt resultater

– Vi har endret hele arbeidsmåten og har spart mye tid på å kvitte oss med vanskelige rutiner. Og ja, jeg ser at vi i løpet av det siste året…

Les mer

5 gode grunner til rutinemessig kredittsjekk

Vi nærmer oss slutten av et turbulent år med etterdønninger av koronapandemi, renteøkning, prisvekst, varemangel og konkursøkning. Kort oppsummert er vi inne i en periode med stor usikkerhet og raske…

Les mer

Bærekraft og regnskap – hvordan henger det sammen?  

En kjent definisjon på bærekraft er en utvikling som imøteser dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine. – Dette er et område jeg…

Les mer