Hva er A-melding?

A-meldingen er en elektronisk rapport som inneholder opplysninger om arbeidsforhold, inntekt og skattetrekk. Alle arbeidsgivere og andre rapporteringspliktige skal levere a-melding innen den 5. hver måned.
A-meldingen kan sendes direkte fra økonomisystemer med lønnsfunksjonaltet (som Tripletex) eller via Altinn sine hjemmesider.


A-meldingen inneholder informasjon om følgende:

  • Ansattes inntekt
  • Arbeidsforhold
  • Forskuddstrekk
  • Arbeidsgiveravgift
  • Finansskatt til virksomheten
Hva brukes informasjonen i A-meldingen til?
NAV bruker opplysningene blant annet i saksbehandlingen av sykepenger, foreldrepenger, uføretrygd, dagpenger og til kontroll av de fleste andre ytelser som administreres av NAV. Skatteetaten bruker opplysningene blant annet til skattemeldingen (selvangivelsen), skatteoppgjøret, skattekort og å kreve inn og kontrollere arbeidsgiveravgift, finansskatt og forskuddstrekk. Statistisk sentralbyrå (SSB) bruker opplysningene blant annet til lønnsstatistikken, sysselsettingsstatistikken og sykefraværsstatistikken.


Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Kredittsjekk – ta trygge beslutninger og unngå overraskelser

Det vil gi deg et trygt beslutningsgrunnlag for å si ja til flere avtaler, i tillegg til å spare deg for situasjoner hvor du ikke får betalt. Kredittvurdering kan dermed…

Les mer

Gasellebedrift Bull Ski og Kajakk øker omsetningen ytterligere under pandemien

– Jeg begynte tilfeldigvis i Bull Ski og Kajakk, tidlig på 90-tallet da butikken var bitteliten, sier daglig leder Olav Øverli. Kiosken kalte vi den, og omsatte for 3,5 millioner i…

Les mer

5 fordeler med bankintegrasjon mot ditt regnskapsprogram

1. Samle alt på ett sted Koble nettbanken til regnskapet ditt i Tripletex. Systemene snakker sammen og utveksler data, slik at du får den oversikten og fleksibiliteten du trenger. Og…

Les mer