Hva er A-melding?

A-meldingen er en elektronisk rapport som inneholder opplysninger om arbeidsforhold, inntekt og skattetrekk. Alle arbeidsgivere og andre rapporteringspliktige skal levere a-melding innen den 5. hver måned.

A-meldingen kan sendes direkte fra økonomisystemer med lønnsfunksjonaltet (som Tripletex), eller via Altinn sine hjemmesider.

A-meldingen inneholder informasjon om følgende:

  • Ansattes inntekt
  • Arbeidsforhold
  • Forskuddstrekk
  • Arbeidsgiveravgift
  • Finansskatt til virksomheten

 

Hva brukes informasjonen i A-meldingen til?

  • NAV bruker opplysningene blant annet i saksbehandlingen av sykepenger, foreldrepenger, uføretrygd, dagpenger og til kontroll av de fleste andre ytelser som administreres av NAV.
  • Skatteetaten bruker opplysningene blant annet til skattemeldingen (selvangivelsen), skatteoppgjøret, skattekort og å kreve inn og kontrollere arbeidsgiveravgift, finansskatt og forskuddstrekk.
  • Statistisk sentralbyrå (SSB) bruker opplysningene blant annet til lønnsstatistikken, sysselsettingsstatistikken og sykefraværsstatistikken.

 

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Alltid eFaktura: En enklere løsning for både deg og kundene dine

Å sende ut faktura elektronisk til både bedrifter (EHF) og sluttkunder (eFaktura) kan bidra til en mer automatisert hverdag. Mindre manuell håndtering, færre feil og færre forsinkede betalinger er bare…

Les mer

Når du fører timer, planter vi trær

Å registrere timer samme dag som du gjør arbeidet, er lurt. Rask og nøyaktig fakturering av kunder, løpende oppdatert oversikt for bedriften, og en korrekt lønnsslipp er blant fordelene med…

Les mer

Bli kjent med det nye bankdashbordet

Med Tripletex koblet til banken din får du en enda enklere arbeidshverdag hvor du kan gjøre flere oppgaver på kortere tid, uten å måtte logge inn i nettbanken. Bankintegrasjon i…

Les mer