Hva er A-melding?

A-meldingen er en elektronisk rapport som inneholder opplysninger om arbeidsforhold, inntekt og skattetrekk. Alle arbeidsgivere og andre rapporteringspliktige skal levere a-melding innen den 5. hver måned.

A-meldingen kan sendes direkte fra økonomisystemer med lønnsfunksjonaltet (som Tripletex), eller via Altinn sine hjemmesider.

A-meldingen inneholder informasjon om følgende:

  • Ansattes inntekt
  • Arbeidsforhold
  • Forskuddstrekk
  • Arbeidsgiveravgift
  • Finansskatt til virksomheten

 

Hva brukes informasjonen i A-meldingen til?

  • NAV bruker opplysningene blant annet i saksbehandlingen av sykepenger, foreldrepenger, uføretrygd, dagpenger og til kontroll av de fleste andre ytelser som administreres av NAV.
  • Skatteetaten bruker opplysningene blant annet til skattemeldingen (selvangivelsen), skatteoppgjøret, skattekort og å kreve inn og kontrollere arbeidsgiveravgift, finansskatt og forskuddstrekk.
  • Statistisk sentralbyrå (SSB) bruker opplysningene blant annet til lønnsstatistikken, sysselsettingsstatistikken og sykefraværsstatistikken.

 

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

5 smarte integrasjoner for startups

Integrasjoner gjør det enklere å automatisere regnskapet ditt og sparer deg for både tid og penger. Ved å koble Tripletex mot andre systemer du bruker i bedriften, som for eksempel…

Les mer

5 ting du må slutte med for å få kontroll på regnskapet

Syns du det er stressende å holde orden på regnskapet? Her får du regnskapsfører Tine Torp Hammernes sine beste tips til hva du må slutte å gjøre hvis du vil…

Les mer

Årsoppgjøret: Ny måte å levere skattemeldingen på – hva betyr det for deg?

Alle næringsoppgaver og vedleggsskjema erstattes av en ny digital melding, næringsspesifikasjon, som legges ved skattemeldingen. Metoden for innlevering av skattemeldingen endres samtidig. Tidligere har du som næringsdrivende måttet levere skattemeldingen…

Les mer