Hva er avanse?

Avanse er forskjellen mellom selgers varekostnad og salgsprisen, og viser fortjenesten din, altså hvor mye du tjener på å selge en vare. Varekostnaden inkluderer eventuelle ekstrakostnader som toll og frakt, i tillegg til selve innkjøpsprisen. For å regne ut avanse brukes varekostnaden og salgsprisen uten mva.

Avanse kalles også påslag, og oppgis gjerne i prosent av varekostnaden. I tillegg til å regne ut avanse for enkeltvarer kan man også regne ut differansen mellom den totale inntekten og varekostnadene for en bedrift.

Utregning av avanse i kroner

Avanse i kroner regnes ut ved at varekostnad (innkjøpspris og ulike tillegg som frakt) trekkes fra salgsprisen.

Avanse i kroner = Salgspris – Varekostnad

En lav avanse vil si at varekostnaden er ganske høy i forhold til salgsprisen, og du tjener ikke så mye på varen. En høy avanse vil si at varekostnaden er relativt lav i forhold til salgsprisen, og du tjener mer.

Avanse i prosent

Avanse i prosent er mer brukt enn avanse i kroner og den beregnes slik:

Avanse i % = (Avanse / Innkjøpspris) x 100

Avanse i kroner er det samme som dekningsbidrag og bruttofortjeneste

Avanse kan også kalles dekningsbidrag eller bruttofortjeneste, når beløpet er regnet ut i kroner. Når avanse er utregnet i prosent vil avansen alltid være høyere enn bruttofortjeneste da avansen baserer seg på innkjøpspris, og bruttofortjeneste baserer seg på salgspris.

Eksempel på utregning av avanse

Du selger et par joggesko. Salgsprisen er 1.000 kr. og innkjøpsprisen er 500 kr:

1.000 – 500 = 500

Hvis du vil beregne avansen i prosent vil regnestykket se slik ut: (500 / 500) x 100 = 100. Avansen vil altså bli 100%.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

Nå velger flere store bedrifter denne løsningen

– Markedet har kanskje sett på Tripletex som en løsning for mindre selskaper i en del år. Men faktum er at Tripletex har passet for store kunder lenge, sier Lise…

Les mer

Integrasjoner: Fra dobbeltarbeid til effektiv drift

– Et klassisk irritasjonsmoment er å måtte sitte i ulike systemer for å få gjort alt bedriften trenger å gjøre. Det betyr mye manuelt arbeid, dobbeltarbeid og mye ekstra tid…

Les mer

– Vi skal ha det beste partnerprogrammet

– Regnskapsførerne er livsviktige for oss. Vi hadde ikke klart oss uten dem. Og de blir ikke mindre viktig fremover.  Markedssjef i Tripletex, Eirik Nereng, er tydelig når det kommer…

Les mer