Hva er balanse?

Balanse er en oversikt over bedriftens økonomiske situasjon på et gitt tidspunkt.

Balansen består av to sider, som skal være balansert og gå i null. På den ene siden er bedriftens eiendeler – de tingene bedriften eier – og på den andre siden gjeld og egenkapital man har. Alle regnskapspliktige virksomheter må utarbeide en balanse som viser selskapets økonomiske stilling per periodeavslutning.

Tripletex forklarer balanse, i samarbeid med Lykketall:

 

Eiendeler i balansen

Denne posten inneholder virksomhetens realkapital, som anleggsmidler og omløpsmidler. Anleggsmidler kan være produksjonsmaskiner og bygningsmidler. Omløpsmidler er for eksempel varer og bankinnskudd.

Egenkapital og gjeld i balansen

Denne posten sier noe om hvordan eiendelene er finansiert. Den består av både kortsiktig og langsiktig gjeld, samt avsetning til forpliktelser.

Balanse i slutten av et regnskapsår

Det er vanlig å lage en balanse i slutten av et regnskapsår, som kalles for utgående balanse. Utgående balanse for eksempelvis 2024, brukes som inngående balanse for 2025.

Oppstilling av balansen

I henhold til regnskapsloven skal årsregnskapet inneholde blant annet balanse. Dersom du ønsker en mer detaljert beskrivelse av hvordan balansen skal oppstilles, henvises det til Lovdatas nettsider.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

Nå velger flere store bedrifter denne løsningen

– Markedet har kanskje sett på Tripletex som en løsning for mindre selskaper i en del år. Men faktum er at Tripletex har passet for store kunder lenge, sier Lise…

Les mer

Fra lokal landsdekkende: Tre veier til vekst

Men Norge er langt, dyrt og fullt av lokale særegenheter. Det som fungerer i Drammen, kan floppe totalt i Bodø. Hvordan vokser du uten å miste kontrollen, kulturen eller marginene?…

Les mer

Skattetrekkskonto avvikles 1. januar 2026

– Endringen er en del av moderniseringen av statlig innkreving og den nye innkrevingsloven, som skal gjøre prosessene enklere både for arbeidsgivere og myndighetene, sier Martine Gilinsky, product manager for…

Les mer