Hva er en betalingsoppfordring?

Alle fakturaer har en forfallsdato, altså en frist for når fakturaen skal betales. Om kunden ikke har betalt innen fristen kan du sende ut en purring eller inkasso.

Betalingsoppfordring kan sendes til en kunde etter at fakturaen har gått til inkasso. Det vil si etter at fakturaen har forfalt, og tidligst 14 dager etter at inkassovarsel er sendt.

Få kontroll på bedriftens økonomi! Se våre fem tips til likviditetsstyring her.

 

Gebyr for betalingsoppfordring

Hvis du velger å drive inn pengene selv, såkalt egeninkasso, kan du kreve inntil 105,- i gebyr for betalingsoppfordringen (pr. 1.1.2023)

Dersom inkassovarsel og betalingsoppfordringen ikke fører frem, kan du gå videre med hjelp fra namsmannen. Les mer hos Altinn.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Slik skal Hun Etablerer øke andelen kvinnelige gründere

Nå ønsker hun å skape en enda større interesse for gründerskap og få flere kvinner til å starte for seg selv. Det skal hun gjøre gjennom Hun Etablerer Ressursprogrammet (HER),…

Les mer

– Datadrevet innsikt gjør kundene rustet for vekst

– Teknologien er i en voldsom utvikling, også innen regnskap. Samtidig sitter mange fortsatt og puncher mye manuelt. Fokuset ligger i stor grad på regnskap – når det finnes mange…

Les mer

Flytende suksess: Hoppet av pilotkarrieren for å starte badstuebedrift

Det ligger en viss ironi i at det var flytende badstuer som skulle bli starten på Kristin Lorange sin gründerkarriere – hun som i utgangspunktet likte verken badstue eller kaldt…

Les mer