En betalingsoppfordring kan sendes ut etter at et inkassovarsel ikke er betalt innen fristen eller en sak er gått til inkasso.
Alle regninger har en forfallsdato. Dette vil si at kunden må betale regningen innen denne bestemte datoen. En betalingsoppfordring kan sendes ut etter at et inkassovarsel ikke er betalt og/eller saken er gått til inkasso.
Purring og inkassovarsel
Dersom regningen ikke er betalt innen forfallsdatoen, kan man 14 dager etter denne datoen sende ut en purring eller et inkassovarsel til kunden. Purring kan også kalles betalingspåminnelse.
Det er mulig å kreve et gebyr for å sende ut en purring, dette kalles purregebyr. Purregebyr reguleres etter Inkassoforskriftens § 1-2. Purringen som sendes ut må ha en betalingsfrist på minst 14 dager. Det er maksimum to purringer som man kan kreve gebyr på (35,-). Renter kan kreves fra den dagen regningen skulle ha vært betalt, til forfall på purringen.
Hvis ikke purringer betales, kan man sende inkassovarsel. Dersom et inkassovarsel ikke er betalt innen fristen på minst 14 dager, kan saken sendes til inkasso. Det er i dette tilfellet at en betalingsoppfordring kan sendes ut.
Hvor stor kan betalingsoppfordringen være?
Etter at betalingsoppfordringen er sendt ut, må kunden innen 14 dager enten betale denne, eller komme med innsigelser hvorfor ikke hele eller deler av denne skal betales. Det kan kreves inn et gebyr lik tre tideler av inkassosatsen når det sendes ut en betalingsoppfordring.
Per 2023 er maksimumsgebyret ved utsendelse av en betalingsoppfordring kr 105 ,-.