Hva er crowdsourcing?

Crowdsourcing er en paraplybetegnelse for metoder som innebærer å gi en oppgave til en gruppe mennesker, som deretter bidrar frivillig med ideer, ressurser eller arbeidsinnsats for å skape et produkt eller løse et problem. Med tiden har det vokst fram en rekke varianter av denne typen dugnader, tilpasset ulike bruksområder.

Kort fortalt er det snakk om ulike typer digitale «ressursdugnader». De kan ha ulike formål, men kjennetegnes blant annet av et stort antall bidragsytere, lav terskel for å bidra, og en uforpliktende relasjon mellom oppdragsgiver og bidragsyter. Målet kan være å få innspill og tilbakemeldinger på et etablert produkt, å samle ideer til nye produkter eller tjenester, å finansiere nye initiativer, eller å få løst konkrete arbeidsoppgaver, for å nevne noe. Crowdfunding og crowdlending er to eksempler på crowdsourcing.

Selv om «crowd»-begrepene er av nyere dato, er det veldig ofte snakk om nye navn på gamle konsepter, men satt i ny kontekst eller gitt nytt liv takket være nye tjenester og ny teknologi.

En kvinne sitter ved et skrivebord og smiler til kameraet mens hun bruker en datamaskin i et moderne kontormiljø.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 150.000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

Barndom med migrene ble starten på et veksteventyr

Cathrine Ro Heuch gikk fra å være student på NTNU i Trondheim, til gründer i startupmiljøet i Oslo. I dag står hun i spissen for Nordic Brain Tech, et selskap…

Les mer

Et samarbeid som gir resultater

Et steinkast unna statsministerboligen i Oslo holder Ymro til. Selskapet renoverer eiendommer, og har spesialisert seg på å bygge ut råloft i bygårder i hovedstaden – i tillegg til bad,…

Les mer

Fra ung gründerspire til produktsjef i Tripletex

Mer enn 150.000 norske bedrifter bruker Tripletex som sitt regnskapsprogram. Én av dem som er sentral i utviklingen av produktet, er Emilie Kjønnerød, som er Head of Product. Emilie er…

Les mer