Hva er debet?

Debet er et regnskapsteknisk begrep og brukes vanligvis sammen med kredit for registrering av økonomiske hendelser. I regnskapet har en konto to sider. Når du posterer på høyresiden (minus) av en konto krediterer du. Når du posterer på venstre siden (pluss) debiterer du.

Når transaksjoner bokføres i regnskapet, føres de på både debet og kredit slik at regnskapet ender i balanse. 

 

Hva betyr debet?

En debitering kan bety at dine eiendeler øker i verdi, eller at gjelden blir mindre. Du kan debitere ved eksempelvis å:

  • Kjøp / øke eiendeler
  • Øke kostnader
  • Redusere gjeld

Debitering føres med pluss i regnskapet. 

En kreditering kan bety at dine eiendeler minker i verdi, eller at gjelden blir større. Se eksempler her.

 

La oss gi deg noen eksempler:

Utgifter

Bedriften du jobber i kjøper en ny pc til en verdi av 8500,- til en ansatt, og betaler med et firmakort. I regnskapet skal det føres hva pengene ble brukt på – altså datautstyr, og hvor pengene kom fra – altså bankkonto. 

For å oppnå balanse i regnskapet må disse føres med pluss og minus. Se her:
+ 8500 kroner på konto 6551 Datautstyr (kjøp / du øker dine kostnader)
– 8500 kroner på konto 1920 eller en annen bankkonto (trekkes fra konto /reduserer eiendeler)

Disse beløpene ender nå i null. Kostnadene økte ved kjøp av pc (debet), og kontoen ble trukket for beløpet (kreditert).

 

Inntekter
Bedriften din selger tjenester og har generert inntekt fra et salg. I regnskapet skal det da føres hvor pengene kom fra – altså salget (kredit), og hvor pengene ender opp – altså bankkonto (debet). 

Bankkontoen går naturlig nok i pluss, og da må det føres minus for å få balanse i regnskapet. Vanligvis føres slike kostnader på en inntektskonto. Se her:
5300 på konto 3000 salgsinntekt (øker inntekt / kredit)
+ 5300 på konto 1920 eller annen bankkonto (øker eiendeler / debet)

Du registrerer altså inntekten på på salgsinntektkontoen, og når pengene kommer inn på konto på fra kunden blir den ført slik.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Dette leverte vi i 2021

Bank Bankdashboard med estimert saldo I bankdashbordet får du et kjapt overblikk over blant annet saldo, utgående betalinger og betalinger til godkjenning. Ved å ta utgangspunkt i innkommende og utgående…

Les mer

Alt du trenger å vite om aksjonærregisteroppgaven

Hva er aksjonærregisteroppgaven? Aksjonærregisteroppgaven er en rapportering av alle hendelser og bevegelser knyttet til aksjer i et selskap, og skal leveres til Skatteetatens aksjonærregister innen 31. januar hvert år. Selv…

Les mer

5 fordeler med bankintegrasjon mot ditt regnskapsprogram

1. Samle alt på ett sted Koble nettbanken til regnskapet ditt i Tripletex. Systemene snakker sammen og utveksler data, slik at du får den oversikten og fleksibiliteten du trenger. Og…

Les mer