Hva er EHF-faktura?

  • Trenger du å sende en regning i dag?  Med Tripletex kan du teste fakturaprogram gratis i 14 dager, helt uten forpliktelser.

EHF er en forkortelse for elektronisk handelsformat, og er et offentlig standardformat for elektronisk faktura i Norge. Alle statlige virksomheter krever i dag dette formatet fra sine leverandører, men EHF-faktura er også en effektiv løsning for andre næringsdrivende.

 

Hva er EHF-fakturaens fordeler?

  • Du effektiviserer dine betalingsrutiner
  • Fakturaen sendes direkte til mottakers økonomisystem
  • Du sikrer raskere innbetalinger – mottaker må kun godkjenne faktura
  • Sjansen for feil reduseres
  • Det er tidsbesparende

 

Hvordan sende EHF-fakturaer?

For å kunne sende og motta EHF må du være tilknyttet et aksesspunkt som ofte er administrert av økonomi- eller regnskapssystemet ditt.

En EHF-faktura sendes direkte fra avsenderen til mottakerens økonomisystem, alt du trenger er organisasjonsnummeret til mottaker. Filformatet inneholder en mengde informasjon, som for eksempel fakturaavsender, KID, beløp, kontonummer, fakturadato, forfallsdato, ordrelinjer osv.

Mottakeren må bare se over faktura og godkjenne i sitt regnskapssystem. Det fører gjerne til raskere innbetalinger og dine kunder unngår kjedelige purringer.

 

ELMA-registeret

ELMA står for elektronisk mottakeradresseregister. Dersom man kun skal sende faktura i EHF format, men ikke motta, trenger man ikke registrere seg i ELMA.

 

Hvem kan motta EHF-faktura?

Alle mottakere må være registrert i ELMA (Elektronisk mottakeradresseregister). Når fakturaen sendes, søkes organisasjonsnummeret opp i ELMA-registeret og dermed registreres også hvilket system fakturaen skal sendes til. På denne siden kan du se om ditt firma eller mottaker er registrert, samt hvordan du aktiverer EHF i Tripletex.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Alltid eFaktura: En enklere løsning for både deg og kundene dine

Å sende ut faktura elektronisk til både bedrifter (EHF) og sluttkunder (eFaktura) kan bidra til en mer automatisert hverdag. Mindre manuell håndtering, færre feil og færre forsinkede betalinger er bare…

Les mer

Ny bankintegrasjon skreddersydd for småbedrifter

PSD2 skal fremme innovasjon og styrke sikkerheten til betalinger. Gjennom direktivet er alle banker pålagt å legge til rette for at betalinger kan bli gjennomført fra andre systemer. Direktivet har ført…

Les mer

Hjemmekontor og skatt – dette må du vite

Først – hva er egentlig et hjemmekontor? Selv om du jobber hjemmefra, så har du ikke nødvendigvis hjemmekontor. I alle fall hvis du spør Skatteetaten om deres regler knyttet til…

Les mer