Giro er en felles standard for å formidle betalingsinformasjon, når det skal betales for en vare eller tjeneste. En giro kan sendes ut når man skal informere om betaling for en vare eller tjeneste som er bestilt eller kjøpt.
Giroblanketten inneholder informasjon om mottaker, hvem betalingen kommer fra (det vil si hvem som skal motta betalingen), beløp, kontonummer.
Giroer inneholder også ofte et kundeidentifikasjonsnummer (KID-nummer) som gjør det lettere for mottaker å registrere innbetalingen da KID-nummeret identifiserer kunden og hvilken innbetaling som er gjennomført.
I tillegg kan det også være et eget område der den som betaler giroen kan skrive inn en melding til betalingsmottaker.
For å lage en giro er det vanlig å benytte seg av en giroblankett. Giroblanketten har åpne felter, som er laget slik at man fører inn den viktige informasjonen som giroen skal inneholde.
Giroblanketten blir ofte sendt sammen med en faktura til kunden, men den kan også være en del av selve fakturaen. Kunden kan så betale for de varer eller tjenester han har mottatt ved å levere giroen inn i banken sin, eller så kan han betale den over nettbank.
Se også: Hva skal en faktura inneholde?
Som bedriftseier eller ansvarlig for en organisasjon med en viss omsetning, er du vanligvis forpliktet til å registrere virksomheten i mva-registeret. Når du er registrert og sender inn mva-meldinger, oppfyller…
Sticos Oversikt tilbyr en omfattende løsning for å holde oversikt over alle kunder, oppdrag og frister. Det gir regnskapsførere en daglig, ukentlig eller månedlig oversikt over oppgaver, og sikrer at…
Golfinteressen har skutt i været i Norge de siste årene, drevet frem av både pandemien og golfstjernen Viktor Hovland. Knut Schiager og Fredrik De Sousa var tidlig ute med å…
Å prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette.
Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!