Giro er en felles standard for å formidle betalingsinformasjon, når det skal betales for en vare eller tjeneste. En giro kan sendes ut når man skal informere om betaling for en vare eller tjeneste som er bestilt eller kjøpt.
Giroblanketten inneholder informasjon om mottaker, hvem betalingen kommer fra (det vil si hvem som skal motta betalingen), beløp, kontonummer.
Giroer inneholder også ofte et kundeidentifikasjonsnummer (KID-nummer) som gjør det lettere for mottaker å registrere innbetalingen da KID-nummeret identifiserer kunden og hvilken innbetaling som er gjennomført.
I tillegg kan det også være et eget område der den som betaler giroen kan skrive inn en melding til betalingsmottaker.
For å lage en giro er det vanlig å benytte seg av en giroblankett. Giroblanketten har åpne felter, som er laget slik at man fører inn den viktige informasjonen som giroen skal inneholde.
Giroblanketten blir ofte sendt sammen med en faktura til kunden, men den kan også være en del av selve fakturaen. Kunden kan så betale for de varer eller tjenester han har mottatt ved å levere giroen inn i banken sin, eller så kan han betale den over nettbank.
Se også: Hva skal en faktura inneholde?
Det er et stort ansvar å være bonde og Kåre Jørgen Olseng synes det er mye å følge opp, med ansvar for dyr, avling og vedlikehold. Han må passe på…
Hva er bærekraftsrapportering? Bærekraftsrapportering handler om å gi en oversikt over hvordan bedriften påvirker miljøet, samfunnet og økonomien. Denne typen rapportering hjelper selskaper med å vise hvordan de arbeider for…
– Jeg pleier egentlig ikke å stille opp på sånne ting. Det er bare fordi jeg er så fornøyd at jeg gjør et unntak, så du må virkelig gjøre en…
Å prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette.
Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!