Hva er EHF?

EHF er en forkortelse for elektronisk handelsformat og er et offentlig standardformat for elektronisk faktura i Norge.

Alle statlige virksomheter krever faktura i EHF fra sine leverandører, men det er også en effektiv løsning for andre næringsdrivende.

Det er en form for elektronisk fakturering som sendes direkte mellom regnskaps- eller fakturaprogrammet. EHF er altså ikke det samme som å sende faktura digitalt på e-post eller PDF.

Hva er fordelene med EHF?

  • Du effektiviserer dine betalingsrutiner
  • Fakturaen sendes direkte til mottakers økonomisystem
  • Du sikrer raskere innbetalinger – mottaker må kun godkjenne faktura
  • Sjansen for feil reduseres
  • Det er tidsbesparende

Hvordan sende EHF?

For å kunne sende og motta EHF må du være tilknyttet et aksesspunkt som ofte er administrert av økonomi- eller regnskapsprogrammet ditt.

En EHF-faktura sendes direkte fra avsenderens til mottakerens økonomisystem, alt du trenger er organisasjonsnummeret til mottaker. Filformatet inneholder en mengde informasjon, som fakturaavsender, KID, beløp, kontonummer, fakturadato, forfallsdato, ordrelinjer osv.

Mottakeren må bare se over fakturaen og godkjenne den i sitt regnskapsprogram. Det fører gjerne til raskere innbetalinger og kundene dine unngår kjedelige purringer.

ELMA-registeret

ELMA står for elektronisk mottakeradresseregister. Dersom du kun skal sende faktura i EHF format, men ikke motta, trenger du ikke registrere bedriften i ELMA.

Hvem kan motta EHF-faktura?

Alle mottakere må være registrert i ELMA (Elektronisk mottakeradresseregister). Når fakturaen sendes, søkes organisasjonsnummeret opp i ELMA-registeret og dermed registreres også hvilket system fakturaen skal sendes til. På denne siden kan du se om ditt firma eller mottaker er registrert, samt hvordan du aktiverer EHF i Tripletex.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

Kontantstrømkrise: Slik stabiliserer du likviditeten på 30 dager

Hva er en kontantstrømskrise? En kontantstrømskrise oppstår når en bedrift ikke har nok likvide midler til å betale regninger, lønn eller avgifter til rett tid. Dette er en av de…

Les mer

Slik automatiserer du bokføringen av oppgjør fra nettbutikken

Mange nettbutikkeiere har allerede opplevd hvor mye lettere hverdagen blir med automatisk overføring av ordre og fakturaer til Tripletex. Men det er én oppgave som fortsatt stjeler tid: å bokføre…

Les mer

Integrasjoner: Fra dobbeltarbeid til effektiv drift

– Et klassisk irritasjonsmoment er å måtte sitte i ulike systemer for å få gjort alt bedriften trenger å gjøre. Det betyr mye manuelt arbeid, dobbeltarbeid og mye ekstra tid…

Les mer