Alle statlige virksomheter krever faktura i EHF fra sine leverandører, men det er også en effektiv løsning for andre næringsdrivende.
Det er en form for elektronisk fakturering som sendes direkte mellom regnskaps- eller fakturaprogrammet. EHF er altså ikke det samme som å sende faktura digitalt på e-post eller PDF.
Hva er fordelene med EHF?
- Du effektiviserer dine betalingsrutiner
- Fakturaen sendes direkte til mottakers økonomisystem
- Du sikrer raskere innbetalinger – mottaker må kun godkjenne faktura
- Sjansen for feil reduseres
- Det er tidsbesparende
Hvordan sende EHF?
For å kunne sende og motta EHF må du være tilknyttet et aksesspunkt som ofte er administrert av økonomi- eller regnskapsprogrammet ditt.
En EHF-faktura sendes direkte fra avsenderens til mottakerens økonomisystem, alt du trenger er organisasjonsnummeret til mottaker. Filformatet inneholder en mengde informasjon, som fakturaavsender, KID, beløp, kontonummer, fakturadato, forfallsdato, ordrelinjer osv.
Mottakeren må bare se over fakturaen og godkjenne den i sitt regnskapsprogram. Det fører gjerne til raskere innbetalinger og kundene dine unngår kjedelige purringer.
ELMA-registeret
ELMA står for elektronisk mottakeradresseregister. Dersom du kun skal sende faktura i EHF format, men ikke motta, trenger du ikke registrere bedriften i ELMA.
Hvem kan motta EHF-faktura?
Alle mottakere må være registrert i ELMA (Elektronisk mottakeradresseregister). Når fakturaen sendes, søkes organisasjonsnummeret opp i ELMA-registeret og dermed registreres også hvilket system fakturaen skal sendes til. På denne siden kan du se om ditt firma eller mottaker er registrert, samt hvordan du aktiverer EHF i Tripletex.