Hva er et kontonummer?

Et kontonummer brukes for å identifisere en bankkonto. Kontonummeret er viktig ved blant annet banktransaksjoner, girobetalinger og lignende. Kontonummeret brukes altså i sammenheng med banktransaksjoner og lignende, og skal identifisere en bankkonto.

Hvordan er et kontonummer oppbygget?

I Norge består kontonummeret av elleve siffer, som struktureres i tre grupper. Hver gruppe er adskilt av et punktum eller mellomrom, slik at det kan se slik ut: 1111 22 33334.

Bankens registernummer, altså de fire første sifrene i kontonummeret (1111), identifiserer både bank og filial/avdeling.

De to neste sifrene (22) er kontogruppe. Hensikten er å identifisere spesielle kontogrupper internt i bankene, da transaksjoner til og fra slike konti tradisjonelt sett har inngått i en spesiell behandling i avregningssystemene. I dag er dette ikke så mye brukt.

De fire neste sifrene (3333) er kundenummeret. Dette nummeret er unikt for hver enkelt kunde, og for de bankene som benytter kontogruppe, vil det være det eneste som skiller enkelte kunders brukskontoer. Kundenummeret vil i noen tilfeller bli sekssifret (22 3333), dersom banken ikke bruker kontogrupper.

Det siste sifferet (4) betyr kontrollsiffer og utregnes på bakgrunn av de 10 foregående siffer.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

6 vanlige feil når du tolker økonomiske nøkkeltall

De 6 fellene ledere går i 1. Du forveksler omsetning med tilgjengelig kapital Problemet: Det du fakturerer i dag, får du betalt om flere måneder. Konsulentfirmaet vinner millionkontrakten, men må…

Les mer

Slik automatiserer du bokføringen av oppgjør fra nettbutikken

Mange nettbutikkeiere har allerede opplevd hvor mye lettere hverdagen blir med automatisk overføring av ordre og fakturaer til Tripletex. Men det er én oppgave som fortsatt stjeler tid: å bokføre…

Les mer

Integrasjoner: Fra dobbeltarbeid til effektiv drift

– Et klassisk irritasjonsmoment er å måtte sitte i ulike systemer for å få gjort alt bedriften trenger å gjøre. Det betyr mye manuelt arbeid, dobbeltarbeid og mye ekstra tid…

Les mer