Lønnskostnader er virksomhetens utgifter til de ansatte, og kan være både direkte og indirekte. Lønnskostnader er altså det en virksomhet betaler sine ansatte for deres arbeidsinnsats. Man kan også bruke begrepet personalkostnad istedenfor lønnskostnad.
Direkte og indirekte lønnskostnader
Lønnskostnader innebærer ikke bare vanlig lønnsutbetaling, som gjerne kalles direkte lønn. Virksomheten må også forberede seg på å betale for de indirekte lønnskostnadene.
Eksempler på sistnevnte kan være sykepenger og feriepenger til sitt personale, samt arbeidsgiveravgift på opptil 14,1 % til staten. Velferdsgoder som lunsjkostnader og lignende inkluderes også i virksomhetens indirekte lønnskostnader.
Lønnskostnader i regnskapet
For virksomheter, skal lønnskostnader posteres i kontogruppe 5 i regnskapet. Videre skal lønnskostnadene føres i resultatregnskapet. Tripletex sitt lønnssystem håndterer alle tidkrevende og manuelle oppgaver for deg – og hjelper deg med å sette lønnskjøringen på autopilot.