Hva er kostnader?

En kostnad er en utgift som er periodisert etter når den er forbrukt, og kan også kalles en utgift for en gjeldende periode. Kostnader er altså utgifter som skal bokføres i den perioden de blir brukt.

Forskjell på kostnader og utgifter

Man er forpliktet til å betale utbetalinger for varer eller tjenester man har kjøpt, og dette kalles utgifter. Når disse kjøpte varene forbrukes, blir det en kostnad som skal føres i regnskapet for den perioden de er brukt.

Faste og variable kostnader

Når man snakker om kostnader i forbindelse med produksjon, deler man ofte kostnadene opp i faste og variable kostnader.

De faste kostnadene er de som er gitt uavhengig av størrelsen på produksjonen. Eksempler på faste kostnader kan være leie av lokaler, lønn til ansatte, strøm for lokaler og så videre. Grunnen til at disse kostnadene er faste, er at de gjerne er bestemt og «betalt» før produksjonsvolum er bestemt.

De variable kostnadene er direkte knyttet til mengden av produksjon. Eksempler på slike kostnader kan være råvarer til varen, emballasje og annet som inngår for den enkelte varen.

Direkte og indirekte kostnader

Dersom det produseres flere produkter i en virksomhet, kan det også skilles mellom direkte og faste kostnader. Direkte kostnader kan knyttes til et bestemt produkt, mens indirekte kostnader er fordelt på flere produkter, og man må velge hvordan de indirekte kostnadene skal fordeles på produktene.

Eksempel på kostnad

La oss si at en virksomhet har kjøpt råvarer for 5.000 kroner. I en gitt periode er det kun halvparten som forbrukes i produksjon av de varene bedriften selger. Da vil kostnaden, som er den periodiserte utgiften, være 2.500 kroner.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

Integrasjoner: Fra dobbeltarbeid til effektiv drift

– Et klassisk irritasjonsmoment er å måtte sitte i ulike systemer for å få gjort alt bedriften trenger å gjøre. Det betyr mye manuelt arbeid, dobbeltarbeid og mye ekstra tid…

Les mer

6 vanlige feil når du tolker økonomiske nøkkeltall

De 6 fellene ledere går i 1. Du forveksler omsetning med tilgjengelig kapital Problemet: Det du fakturerer i dag, får du betalt om flere måneder. Konsulentfirmaet vinner millionkontrakten, men må…

Les mer

Slik hjelper du kundene dine med bærekraft

Stadig flere bedrifter merker et økende press for å dokumentere sitt miljø- og klimaarbeid. I en tid der AI og digitalisering gjør at flere bedriftseiere kan håndtere deler av regnskapet…

Les mer