Hva er kostnader?

En kostnad er en utgift som er periodisert etter når den er forbrukt, og kan også kalles en utgift for en gjeldende periode. Kostnader er altså utgifter som skal bokføres i den perioden de blir brukt.

Forskjell på kostnader og utgifter

Man er forpliktet til å betale utbetalinger for varer eller tjenester man har kjøpt, og dette kalles utgifter. Når disse kjøpte varene forbrukes, blir det en kostnad som skal føres i regnskapet for den perioden de er brukt.

Faste og variable kostnader

Når man snakker om kostnader i forbindelse med produksjon, deler man ofte kostnadene opp i faste og variable kostnader.

De faste kostnadene er de som er gitt uavhengig av størrelsen på produksjonen. Eksempler på faste kostnader kan være leie av lokaler, lønn til ansatte, strøm for lokaler og så videre. Grunnen til at disse kostnadene er faste, er at de gjerne er bestemt og «betalt» før produksjonsvolum er bestemt.

De variable kostnadene er direkte knyttet til mengden av produksjon. Eksempler på slike kostnader kan være råvarer til varen, emballasje og annet som inngår for den enkelte varen.

Direkte og indirekte kostnader

Dersom det produseres flere produkter i en virksomhet, kan det også skilles mellom direkte og faste kostnader. Direkte kostnader kan knyttes til et bestemt produkt, mens indirekte kostnader er fordelt på flere produkter, og man må velge hvordan de indirekte kostnadene skal fordeles på produktene.

Eksempel på kostnad

La oss si at en virksomhet har kjøpt råvarer for 5.000 kroner. I en gitt periode er det kun halvparten som forbrukes i produksjon av de varene bedriften selger. Da vil kostnaden, som er den periodiserte utgiften, være 2.500 kroner.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Ung gründerduo skaper vekst og arbeidsplasser

– Det er jo imponerende hva de gjør, og det pågangsmotet de har! Å investere i eiendom krever egenkapital. Gjennom byggefirmaet skaper de seg en buffer og god likviditet til…

Les mer

Teknologi som løfter effektiviteten i nettbutikken

– Tidligere måtte vi manuelt registrere alle ordrer fra nettbutikken i vårt gamle regnskapsprogram. Men nå overføres alt automatisk fra vår nye nettbutikk til Tripletex. Det er en enorm tidsbesparelse…

Les mer

Skatteregler for gaver til ansatte i 2023

Hva kan jeg gi i gave til de ansatte? En gave kan være alt fra interiør og elektronikk, til opplevelser eller gavekort, så lenge det ikke kan veksles inn i…

Les mer