Hva er kostnader?

En kostnad er en utgift som er periodisert etter når den er forbrukt, og kan også kalles en utgift for en gjeldende periode. Kostnader er altså utgifter som skal bokføres i den perioden de blir brukt.

Forskjell på kostnader og utgifter

Man er forpliktet til å betale utbetalinger for varer eller tjenester man har kjøpt, og dette kalles utgifter. Når disse kjøpte varene forbrukes, blir det en kostnad som skal føres i regnskapet for den perioden de er brukt.

Faste og variable kostnader

Når man snakker om kostnader i forbindelse med produksjon, deler man ofte kostnadene opp i faste og variable kostnader.

De faste kostnadene er de som er gitt uavhengig av størrelsen på produksjonen. Eksempler på faste kostnader kan være leie av lokaler, lønn til ansatte, strøm for lokaler og så videre. Grunnen til at disse kostnadene er faste, er at de gjerne er bestemt og «betalt» før produksjonsvolum er bestemt.

De variable kostnadene er direkte knyttet til mengden av produksjon. Eksempler på slike kostnader kan være råvarer til varen, emballasje og annet som inngår for den enkelte varen.

Direkte og indirekte kostnader

Dersom det produseres flere produkter i en virksomhet, kan det også skilles mellom direkte og faste kostnader. Direkte kostnader kan knyttes til et bestemt produkt, mens indirekte kostnader er fordelt på flere produkter, og man må velge hvordan de indirekte kostnadene skal fordeles på produktene.

Eksempel på kostnad

La oss si at en virksomhet har kjøpt råvarer for 5.000 kroner. I en gitt periode er det kun halvparten som forbrukes i produksjon av de varene bedriften selger. Da vil kostnaden, som er den periodiserte utgiften, være 2.500 kroner.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 130 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

Dette ble en gamechanger for byrået

Sticos Oversikt tilbyr en omfattende løsning for å holde oversikt over alle kunder, oppdrag og frister. Det gir regnskapsførere en daglig, ukentlig eller månedlig oversikt over oppgaver, og sikrer at…

Les mer

Derfor er bærekraftsrapportering viktig for små og mellomstore bedrifter

Hva er bærekraftsrapportering? Bærekraftsrapportering handler om å gi en oversikt over hvordan bedriften påvirker miljøet, samfunnet og økonomien. Denne typen rapportering hjelper selskaper med å vise hvordan de arbeider for…

Les mer

Regnskapsbyrået sparer tid – og øker bondens produktivitet

– Vi sparer veldig mye tid. Alt fra rapportering, MVA-oppgaver og lønnskjøring går mye raskere etter overgangen til Tripletex, sier statsautorisert regnskapsfører Martine Nilsen, i Wahlstrøm Regnskap og Rådgivning. Digitaliserer…

Les mer