Hva er kredit?

Kredit er et regnskapsteknisk begrep og brukes vanligvis sammen med debet for registrering av økonomiske hendelser. I regnskapet har en konto to sider. Når du posterer på høyresiden (minus) av en konto krediterer du. Når du posterer på venstre siden (pluss) debiterer du.

Når transaksjoner bokføres i regnskapet, føres de på både debet og kredit slik at regnskapet ender i balanse. 

 

Hva betyr kredit og debet?

En kreditering kan bety at dine eiendeler minker i verdi, eller at gjelden blir større. Du kan kreditere ved eksempelvis å:

  • Øke egenkapital
  • Øke gjeld
  • Øke inntekter
  • Redusere eiendeler

Kreditering føres med minus i regnskapet. 

 

En debitering kan bety at dine eiendeler øker i verdi, eller at gjelden blir mindre. Du kan debitere ved eksempelvis å:

  • Kjøp / øke eiendeler
  • Øke kostnader
  • Redusere gjeld

Debitering føres med pluss i regnskapet. 

 

La oss gi deg noen eksempler:

Utgifter

Bedriften du jobber i kjøper en ny pc til en verdi av 8500,- til en ansatt, og betaler med et firmakort. I regnskapet skal det føres hva pengene ble brukt på – altså datautstyr, og hvor pengene kom fra – altså bankkonto. 

For å oppnå balanse i regnskapet må disse føres med pluss og minus. Se her:
+ 8500 kroner på konto 6551 Datautstyr (kjøp / du øker dine kostnader)
– 8500 kroner på konto 1920 eller en annen bankkonto (trekkes fra konto /reduserer eiendeler)

Disse beløpene ender nå i null. Kostnadene økte ved kjøp av pc (debet), og kontoen ble trukket for beløpet (kreditert).

 

Inntekter
Bedriften din selger tjenester og har generert inntekt fra et salg. I regnskapet skal det da føres hvor pengene kom fra – altså salget (kredit), og hvor pengene ender opp – altså bankkonto (debet). 

Bankkontoen går naturlig nok i pluss, og da må det føres minus for å få balanse i regnskapet. Vanligvis føres slike kostnader på en inntektskonto. Se her:
5300 på konto 3000 salgsinntekt (øker inntekt / kredit)
+ 5300 på konto 1920 eller annen bankkonto (øker eiendeler / debet)

Du registrerer altså inntekten på på salgsinntektskontoen, og når pengene kommer inn på konto på fra kunden blir den ført slik.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Starte egen bedrift? Tips, triks og gode råd

Hvordan starte egen bedrift? Har du allerede en god forretningsidé, men vet ikke helt hvor du skal starte? Her får du noen tips som hjelper deg i gang med din…

Les mer

Slik kan du jobbe mer effektivt med prosjektene dine i Tripletex

Den mest grunnleggende funksjonaliteten i prosjektmodulen er muligheten til å knytte timer og kostnader opp mot ulike prosjekter - samtidig som det er svært enkelt å fakturere denne tiden og…

Les mer

Hjemmekontor – hvilke regler gjelder?

To år med hjemmekontor viste at fysiske møter enkelt kan erstattes med Teams, Google Meet eller Zoom, alt tyder på at effektiviteten snarere har gått opp enn ned, de introverte…

Les mer