Hva er kredit?

Kredit er et regnskapsteknisk begrep og brukes vanligvis sammen med debet for registrering av økonomiske hendelser. I regnskapet har en konto to sider. Når du posterer på høyresiden (minus) av en konto krediterer du. Når du posterer på venstre siden (pluss) debiterer du.

Når transaksjoner bokføres i regnskapet, føres de på både debet og kredit slik at regnskapet ender i balanse. 

 

Hva betyr kredit?

En kreditering kan bety at dine eiendeler minker i verdi, eller at gjelden blir større. Du kan kreditere ved eksempelvis å:

  • Øke egenkapital
  • Øke gjeld
  • Øke inntekter
  • Redusere eiendeler

Kreditering føres med minus i regnskapet. 

En debitering kan bety at dine eiendeler øker i verdi, se nærmere forklaring her.

 

Hva er kredit og debet?

Tripletex forklarer, i samarbeid med Lykketall:

 

La oss gi deg noen eksempler:

Utgifter

Bedriften du jobber i kjøper en ny pc til en verdi av 8500,- til en ansatt, og betaler med et firmakort. I regnskapet skal det føres hva pengene ble brukt på – altså datautstyr, og hvor pengene kom fra – altså bankkonto. 

For å oppnå balanse i regnskapet må disse føres med pluss og minus. Se her:
+ 8500 kroner på konto 6551 Datautstyr (kjøp / du øker dine kostnader)
– 8500 kroner på konto 1920 eller en annen bankkonto (trekkes fra konto /reduserer eiendeler)

Disse beløpene ender nå i null. Kostnadene økte ved kjøp av pc (debet), og kontoen ble trukket for beløpet (kreditert).

 

Inntekter
Bedriften din selger tjenester og har generert inntekt fra et salg. I regnskapet skal det da føres hvor pengene kom fra – altså salget (kredit), og hvor pengene ender opp – altså bankkonto (debet). 

Bankkontoen går naturlig nok i pluss, og da må det føres minus for å få balanse i regnskapet. Vanligvis føres slike kostnader på en inntektskonto. Se her:
5300 på konto 3000 salgsinntekt (øker inntekt / kredit)
+ 5300 på konto 1920 eller annen bankkonto (øker eiendeler / debet)

Du registrerer altså inntekten på på salgsinntektskontoen, og når pengene kommer inn på konto på fra kunden blir den ført slik.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Regnskapsføreren – mer enn en masekopp

Mangler det noen brikker? Joda, det kan være at regnskapsføreren din faktisk er en masekopp, som liker å plage folk som har viktigere ting å gjøre. Jeg har ikke møtt…

Les mer

Byttet regnskapsbyrå og -program. Det har gitt resultater

– Vi har endret hele arbeidsmåten og har spart mye tid på å kvitte oss med vanskelige rutiner. Og ja, jeg ser at vi i løpet av det siste året…

Les mer

Skatteregler ved elbil som firmabil

Dyrt drivstoff, bompenger og miljøhensyn gjør at stadig flere velger elbil. Ved bruk av egen bil i arbeid er det mange som mottar kjøregodtgjørelse fra arbeidsgiver. Bruk av firmabil privat…

Les mer