Kredit er et begrep innenfor regnskapsføring. Å kreditere betyr å bokføre på høyresiden av en konto. I regnskapet har en konto to sider. Når du posterer på høyresiden (minus) av en konto krediterer du. Når du posterer på venstre siden (pluss) debiterer du.
Når transaksjoner bokføres i regnskapet, føres de på både debet og kredit slik at regnskapet ender i balanse.
Hva betyr det å kreditere?
Å kreditere kan bety at dine eiendeler minker i verdi, eller at gjelden blir større. Du kan kreditere ved eksempelvis å:
- Øke egenkapital
- Øke gjeld
- Øke inntekter
- Redusere eiendeler
Kreditering føres med minus i regnskapet.
En debitering kan bety at dine eiendeler øker i verdi, se nærmere forklaring her.
Hva er kredit og debet?
Tripletex forklarer, i samarbeid med Lykketall:
Eksempel på å kreditere:
Utgifter
Bedriften du jobber i kjøper en ny pc til en verdi av 8500,- til en ansatt, og betaler med et firmakort. I regnskapet skal det føres hva pengene ble brukt på – altså datautstyr, og hvor pengene kom fra – altså bankkonto.
For å oppnå balanse i regnskapet må disse føres med pluss og minus. Se her:
+ 8500 kroner på konto 6551 Datautstyr (kjøp / du øker dine kostnader)
– 8500 kroner på konto 1920 eller en annen bankkonto (trekkes fra konto /reduserer eiendeler)
Disse beløpene ender nå i null. Kostnadene økte ved kjøp av pc (debet), og kontoen ble trukket for beløpet (kreditert).
Inntekter
Bedriften din selger tjenester og har generert inntekt fra et salg. I regnskapet skal det da føres hvor pengene kom fra – altså salget (kredit), og hvor pengene ender opp – altså bankkonto (debet).
Bankkontoen går naturlig nok i pluss, og da må det føres minus for å få balanse i regnskapet. Vanligvis føres slike kostnader på en inntektskonto. Se her:
– 5300 på konto 3000 salgsinntekt (øker inntekt / kredit)
+ 5300 på konto 1920 eller annen bankkonto (øker eiendeler / debet)
Du registrerer altså inntekten på på salgsinntektskontoen, og når pengene kommer inn på konto på fra kunden blir den ført slik.