Likviditet beskriver virksomhetens betalingsevne og kjøpekraft. God likviditet vil si at virksomheten er god til å innfri betalingsforpliktelsene sine, som regninger, lønn, skatt osv.
Å ha god likviditet, vil si at virksomheten har nok penger på konto til å betale forventede og løpende utgifter, så vel som uforutsette utgifter. Det er særlig virksomhetens evne til å finansiere den kortsiktige gjelden som tilsier om likviditeten er god.
Likviditet beregnes på bakgrunn av kontanter og beholdninger, som lett kan omsettes. Dermed er likviditet et uttrykk for bedriftens evne til å betale for seg og de kortsiktige betalingsforpliktelsene. I en virksomhet kan det være nyttig å ha et likviditetsbudsjett som gir god oversikt over tilgjengelige penger.
Tripletex forklarer, i samarbeid med Origami Paperworks:
Likvide midler er de eiendelene som lett og hurtig kan omsettes, slik at de kan brukes her og nå til å foreta et kontant kjøp.
Kontanter er av naturlige årsaker det mest likvide middelet en virksomhet kan ha. Andre eksempler på likvide midler er bankinnskudd og børsnoterte aksjer og obligasjoner. Felles for disse er at de ikke er bundet opp i noe langsiktig som for eksempel et anleggsmiddel, og at de derfor enkelt kan omdannes til kontante penger.
Å ha en høy andel likvide midler anses som god kjøpekraft på kort sikt. Dersom en virksomhet ikke har mange likvide midler tilgjengelig, kan det oppstå problemer med å betale regninger og lignende. Det er altså nødvendig å ha annet enn verdifulle eiendeler som bygninger, biler og maskiner, hvis man for eksempel skulle betale for nye kontorstoler – her og nå.
En virksomhet som kan vise at den likvide beholdningen er i orden, vil typisk ha det enklere med å tiltrekke seg investorer og leverandører. De likvide midlene skal sikre at virksomheten ikke går øyeblikkelig konkurs dersom uventede utgifter skulle oppstå.
Virksomhetens likviditetsgrad sier noe om likviditeten er god eller dårlig.
Likviditetsgrad kan du lese om her.
Det er to måter som kan hjelpe til med å skape overblikk over virksomhetens likvide midler:
Et likviditetsbudsjett kartlegger når det eksempelvis er månedlige betalinger slik at man kan planlegge når det er behov for ekstra midler.
En kontantstrømoppstilling gir et godt overblikk over innbetalinger og utbetalinger i løpet av forrige regnskapsår, som for eksempel kan hjelpe til med å vise hvor god bedriften er til å innfri sine betalingsforpliktelser.
Hvis man finner ut at de likviditeten er for lav, for eksempel ved å lage et likviditetsbudsjett, kan man gjennomføre noen tiltak for å bedre situasjonen:
Se disse 5 tipsene til likviditetsstyring.
Som bedriftseier eller ansvarlig for en organisasjon med en viss omsetning, er du vanligvis forpliktet til å registrere virksomheten i mva-registeret. Når du er registrert og sender inn mva-meldinger, oppfyller…
Denne artikkelen er skrevet av sommerstudentene Johanna, Magnus, Aksel og Kristin. I sommer har vi vært så heldige å få jobbe i Tripletex, og teste ut hvordan arbeidslivet kan se…
Det er et stort ansvar å være bonde og Kåre Jørgen Olseng synes det er mye å følge opp, med ansvar for dyr, avling og vedlikehold. Han må passe på…
Å prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette.
Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!