Hva er omsetning?

Omsetning er alle samlede inntekter til en virksomhet innenfor en gitt periode.

Omsetningen består av alle inntektene som virksomheten har hatt i løpet av en periodisert tidsramme. Som regel innebærer dette inntjening fra fakturerte varer og tjenester, kontantsalg og andre inntekter. Man kan også bruke begrepet salgsinntekter istedenfor omsetning.

Omsetning i en virksomhet

En virksomhet har som regel flere forskjellige kilder til omsetning. Kjernen i omsetningen består som oftest av en eller annen form for salg av et produkt eller en tjeneste. Omsetningen på en vare eller tjeneste minus kostnadene kalles profitt.

Omsetning i årsregnskapet

En virksomhet skal oppstille et årsregnskap som viser virksomhetens omsetning fratrukket alle kostnader. Den eventuelle profitten kan benyttes til investeringer, utbetales som utbytte til eierne eller inngå som ny kapital i virksomheten med hensikt å styrke likviditeten.

Periodisering av omsetning

Omsetningen skal alltid periodiseres korrekt, slik at omsetningen blir medregnet i det riktige regnskapsåret. På den måte sikres det at årsregnskapet gir et rettvisende bilde av virksomheten.

Bokføring av omsetning

Omsetningen blir som regel bokført gjennom fire posteringer. Først blir omsetningskontoen kreditert og kunden blir debitert. Når innbetalingen er mottatt, blir kunden kreditert og bankkontoen debitert.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

– Starten på en AI-revolusjon innen produktutvikling

Kort oppsummert: Dette var inspirerende!  Hackathon med temaet "Gjør Tripletex smartere" ble enkelt og greit en stor suksess!  Over 140 talentfulle personer fra forskjellige avdelinger i Tripletex, hovedsakelig fra produkt…

Les mer

Ny GRFS og ny regnskapsførerlov – hva betyr det?

Vi har tatt en prat med Hans Olav Sekkeseter i Sticos for å få mer innsikt i hva ny regnskapsførerlov og ny GRFS innebærer. GRFS og ny regnskapsførerlov må sees…

Les mer

Går sammen for å effektivisere hverdagen for regnskapsførere

En tettere integrasjon mellom Tripletex og Sticos Oversikt vil automatisere flere prosesser, slik at regnskapsførere får frigitt tid til å fokusere på mer verdiskapende oppgaver. Samtidig vil de kunne håndtere…

Les mer