Hva er personalkostnad?

Personalkostnad eller ansattkostnad er kostnadene en bedrift har i forbindelse med sine ansatte, som lønn, arbeidsgiveravgift og forsikringer. I tillegg kommer det gjerne ansettelseskostnader i forbindelse med annonsering, rekrutteringsbyrå etc.

Det er vanlig å skille mellom direkte personalkostnader, som lønn, og indirekte personalkostnader. De indirekte kostnadene er typisk knyttet til opplæring, feriepenger, sykepenger, pensjonsordninger og andre ordninger som hører til å ha ansatte. Disse er gjerne regulert av det offentlige.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Når du fører timer, planter vi trær

Å registrere timer samme dag som du gjør arbeidet, er lurt. Rask og nøyaktig fakturering av kunder, løpende oppdatert oversikt for bedriften, og en korrekt lønnsslipp er blant fordelene med…

Les mer

Bli kjent med det nye bankdashbordet

Med Tripletex koblet til banken din får du en enda enklere arbeidshverdag hvor du kan gjøre flere oppgaver på kortere tid, uten å måtte logge inn i nettbanken. Bankintegrasjon i…

Les mer

Startup hentet salgsdirektør fra konkurrent: 4 tips til deg som vil starte eget firma

Paul I. Huse – Det å starte eget firma er ingen dans på roser, påpeker Paul I Huse, daglig leder i Enin. Da han og André C. Andersen bestemte seg…

Les mer