Hva er personalkostnad?

Personalkostnad eller ansattkostnad er kostnadene en bedrift har i forbindelse med sine ansatte, som lønn, arbeidsgiveravgift og forsikringer. I tillegg kommer det gjerne ansettelseskostnader i forbindelse med annonsering, rekrutteringsbyrå etc.

Det er vanlig å skille mellom direkte personalkostnader, som lønn, og indirekte personalkostnader. De indirekte kostnadene er typisk knyttet til opplæring, feriepenger, sykepenger, pensjonsordninger og andre ordninger som hører til å ha ansatte. Disse er gjerne regulert av det offentlige.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

– Datadrevet innsikt gjør kundene rustet for vekst

– Teknologien er i en voldsom utvikling, også innen regnskap. Samtidig sitter mange fortsatt og puncher mye manuelt. Fokuset ligger i stor grad på regnskap – når det finnes mange…

Les mer

Ledelse: Verdier i bunn for god motivasjon

Denne artikkelen sto først på trykk i LederNytt og gjengis med tillatelse fra redaksjonen. Skrevet av Inger Lise Kontochristos. Oustad mener at noe av grunnlaget for god motivasjon som leder,…

Les mer

Kontroll på prosjektene med Tripletex ressursplanlegger

Med Tripletex ressursplanlegger er det slutt på å være usikker på hvem i bedriften som har ledig kapasitet og å lure når det er ledig tid til nye oppdrag. –…

Les mer