Purring

Hva er en purring?

En purring er en betalingspåminnelse eller et varsel som sendes ut til kunde hvis de ikke betaler en utsendt regning innen betalingsfristen.

  • Trenger du å sende faktura i dag? Tripletex fakturaprogram kan du teste helt gratis i to uker.

 

Trenger du å sende purring eller inkasso?

Se hvordan du enkelt kan sende purring og inkasso med Visma AutoCollect inne i Tripletex.

 

Regler for purring og purregebyr

Man kan sende ut en purring 14 dager etter den opprinnelige betalingsfristen, for å minne kunden på at regningen ikke er betalt.

Formålet med en purring er å opprettholde god likviditet i virksomheten ved å sørge for at betalinger mottas i tide. Purringen kan sendes i form av en skriftlig melding, enten per e-post eller brev. Vanligvis skal den inneholde informasjon om den utestående fakturaen, forfallsdatoen, beløpet som skal betales og en ny betalingsfrist.

Når man først må sende ut en purring, kan man legge til et gebyr for å måtte sende ut denne. Da kalles det purregebyr. Hvor stort gebyr man kan kreve, og andre regler for utsendelse av purringer, reguleres av Inkassoforskriften.

Purresystemet bidrar til å opprettholde sunn kontantstrøm og redusere risikoen for pengetap på grunn av ubetalte fakturaer. Det hjelper også bedriften å opprettholde et profesjonelt nivå, samtidig som det følger opp deres økonomiske forpliktelser.

I Norge kan man kun kreve gebyr på utsendelse av to purringer. Det kan kreves renter fra betalingsfristen på den opprinnelige regningen, til forfall på purringen. Det gebyret som kan kreves inn, kan være lik en tidel av den gjeldende inkassosatsen når det sendes ut en purring. Per 01.01.2014 er maksimumsgebyret for purrenota kr 64,-. Purringen må ha en betalingsfrist på minst 14 dager.

En kvinne sitter ved et skrivebord og smiler til kameraet mens hun bruker en datamaskin i et moderne kontormiljø.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 150.000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

Familiebedriften forvalter verdier for fremtidige generasjoner

I over 75 år har de bygd opp det som skulle bli en av Oslos fremste bilforhandlere. Nå lever familiebedriften videre under nytt navn, med blikket rettet mot fremtiden og…

Les mer

– Den gode supporten er en av grunnene til at vi anbefaler Tripletex

– Jeg tror vi alltid må forbedre oss, spesielt i support, for å jobbe mest mulig effektivt og hjelpe flest kunder. Men først og fremst for å kunne gi det…

Les mer

Barndom med migrene ble starten på et veksteventyr

Cathrine Ro Heuch gikk fra å være student på NTNU i Trondheim, til gründer i startupmiljøet i Oslo. I dag står hun i spissen for Nordic Brain Tech, et selskap…

Les mer