Hva er saldobalanse?

Saldobalansen er en opplisting av alle kontoer i regnskapet som det er bokført et beløp på, som gir en rask og effektiv oversikt i slutten av en bokføringsperiode.

Saldobalansen viser en oversikt over alle kontoene i regnskapet og hva som er bokført på disse kontoene. På denne måten får man en forenklet og rask oversikt over regnskapet. Man får nemlig ikke sett hver eneste transaksjon i detalj, så saldobalansen er mer oversiktlig.

Man kan også bruke begrepet råbalanse i stedet for saldobalanse.

Hva inneholder en saldobalanse?

Saldobalansen inneholder to kolonner med tall – en for bevegelser i perioden og en for den samlede saldoen.

Prinsippet om dobbel bokføring gjelder i en saldobalanse, altså at alle posteringer skjer med like store beløp til debet og kredit slik at summen blir lik null.

Dersom man tar ut saldobalansen for alle kontoer i et helt år, så illustrerer den hva som er summen av eiendeler samt egenkapital og gjeld.

Er saldobalanse nødvendig?

Det er ikke lovbestemt at virksomheter skal sette opp saldobalanse. Det er mer et verktøy i form av en statusrapport som virksomheter kan bruke når det er behov for å få en oversikt over kontoene i regnskapet. Det er altså opp til hver enkelt bedrift når de har behov for å vise sin saldobalanse.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

– Det må fungere, hver eneste gang 

Én av ti arbeidstakere i Norge mottar lønnsslipp fra Tripletex. Det innebærer et stort ansvar for regnskapsprogrammet. – Lønn handler ikke bare om tall, men vel så mye om mennesker. …

Les mer

Vurderer du å starte NUF? Her er reglene du bør kjenne til

Artikkelen er skrevet av Marija Morfjord i Norus Accounting AS NUF står for Norsk Utenlandsk Foretak, og er en norsk filial av et utenlandsregistrert selskap. Hvorfor velge NUF? NUF passer…

Les mer

Fra plan til handling på 90 dager

Nøkkelen er å gjøre forretningsidé, mål og budsjett om til konkrete oppgaver og enkle tall du styrer etter. Her er en praktisk metode som fungerer på tvers av bransjer og…

Les mer