Sosiale kostnader

Hva er sosiale kostnader?

Sosiale kostnader er kostnader knyttet til å ha ansatte i en bedrift. De sosiale kostnadene vil variere mellom bedrifter, avhengig av avtaler og betingelser. Sosiale kostnader kan omfatte alt fra firmaturer og julebord til feriepenger og forsikringer. En vanlig tommelfingerregel er å legge 30-40 % på den ansattes grunnlønn for å finne de sosiale kostnadene.

Hva koster en ansatt?

Tripletex forklarer, i samarbeid med Fryd Regnskap:

 

Kostnader forbundet med å ha ansatte kan være:

  1. Lønn (og sykepenger)
  2. Feriepenger
  3. Arbeidsgiveravgift
  4. Pensjon
  5. Kontorplass
  6. Softwarelisenser (e-postkonto, Office-pakken, CRM-system etc.)
  7. Datamaskin
  8. Mobil og mobilabonnement
  9. Forsikring for ansatte
  10. Kurs og videreutdanning
  11. Julebord, andre sosiale sammenkomster, gaver og andre ansattgoder
  12. Firmabil (dersom det er behov for det)
  13. Andre ting, som støtte til treningssenter, subsidiert kantine, kaffe etc.

Dermed er det mye mer enn selve lønnen som utgjør alle kostnadene ved det å ha en ansatt. Her kan du se forenklede regneeksempler på hva det egentlig koster å ha en ansatt.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

Vurderer du å starte NUF? Her er reglene du bør kjenne til

Artikkelen er skrevet av Marija Morfjord i Norus Accounting AS NUF står for Norsk Utenlandsk Foretak, og er en norsk filial av et utenlandsregistrert selskap. Hvorfor velge NUF? NUF passer…

Les mer

Null hull i regnskapet

Ved Birkelunden i Oslo ligger Grünerløkka Tannhelsesenter, som Lisa Mahneke Ørting har drevet i over to tiår. Hun elsker jobben sin og bruker gjerne litt ekstra tid på pasientene for…

Les mer

Fra plan til handling på 90 dager

Nøkkelen er å gjøre forretningsidé, mål og budsjett om til konkrete oppgaver og enkle tall du styrer etter. Her er en praktisk metode som fungerer på tvers av bransjer og…

Les mer