Sosiale kostnader

Hva er sosiale kostnader?

Sosiale kostnader er kostnader knyttet til å ha ansatte i en bedrift. De sosiale kostnadene vil variere mellom bedrifter, avhengig av avtaler og betingelser. Sosiale kostnader kan omfatte alt fra firmaturer og julebord til feriepenger og forsikringer. En vanlig tommelfingerregel er å legge 30-40 % på den ansattes grunnlønn for å finne de sosiale kostnadene.

Hva koster en ansatt?

Tripletex forklarer, i samarbeid med Fryd Regnskap:

 

Kostnader forbundet med å ha ansatte kan være:

  1. Lønn (og sykepenger)
  2. Feriepenger
  3. Arbeidsgiveravgift
  4. Pensjon
  5. Kontorplass
  6. Softwarelisenser (e-postkonto, Office-pakken, CRM-system etc.)
  7. Datamaskin
  8. Mobil og mobilabonnement
  9. Forsikring for ansatte
  10. Kurs og videreutdanning
  11. Julebord, andre sosiale sammenkomster, gaver og andre ansattgoder
  12. Firmabil (dersom det er behov for det)
  13. Andre ting, som støtte til treningssenter, subsidiert kantine, kaffe etc.

Dermed er det mye mer enn selve lønnen som utgjør alle kostnadene ved det å ha en ansatt. Her kan du se forenklede regneeksempler på hva det egentlig koster å ha en ansatt.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Firmabil – skatt og regler 2023

Mange bedrifter er avhengige av at de ansatte bruker bil i jobben. Men hvordan er reglene for bruk av firmabil, og lønner det seg med firmabil eller privatbil når du…

Les mer

Ny GRFS og ny regnskapsførerlov – hva betyr det?

Vi har tatt en prat med Hans Olav Sekkeseter i Sticos for å få mer innsikt i hva ny regnskapsførerlov og ny GRFS innebærer. GRFS og ny regnskapsførerlov må sees…

Les mer

– Starten på en AI-revolusjon innen produktutvikling

Kort oppsummert: Dette var inspirerende!  Hackathon med temaet "Gjør Tripletex smartere" ble enkelt og greit en stor suksess!  Over 140 talentfulle personer fra forskjellige avdelinger i Tripletex, hovedsakelig fra produkt…

Les mer