Sosiale kostnader

Hva er sosiale kostnader?

Sosiale kostnader er kostnader knyttet til å ha ansatte i en bedrift. De sosiale kostnadene vil variere mellom bedrifter, avhengig av avtaler og betingelser. Sosiale kostnader kan omfatte alt fra firmaturer og julebord til feriepenger og forsikringer. En vanlig tommelfingerregel er å legge 30-40 % på den ansattes grunnlønn for å finne de sosiale kostnadene.

Hva koster en ansatt?

Tripletex forklarer, i samarbeid med Fryd Regnskap:

 

Kostnader forbundet med å ha ansatte kan være:

  1. Lønn (og sykepenger)
  2. Feriepenger
  3. Arbeidsgiveravgift
  4. Pensjon
  5. Kontorplass
  6. Softwarelisenser (e-postkonto, Office-pakken, CRM-system etc.)
  7. Datamaskin
  8. Mobil og mobilabonnement
  9. Forsikring for ansatte
  10. Kurs og videreutdanning
  11. Julebord, andre sosiale sammenkomster, gaver og andre ansattgoder
  12. Firmabil (dersom det er behov for det)
  13. Andre ting, som støtte til treningssenter, subsidiert kantine, kaffe etc.

Dermed er det mye mer enn selve lønnen som utgjør alle kostnadene ved det å ha en ansatt. Her kan du se forenklede regneeksempler på hva det egentlig koster å ha en ansatt.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Regnskapsføreren – mer enn en masekopp

Mangler det noen brikker? Joda, det kan være at regnskapsføreren din faktisk er en masekopp, som liker å plage folk som har viktigere ting å gjøre. Jeg har ikke møtt…

Les mer

Bærekraft og regnskap – hvordan henger det sammen?  

En kjent definisjon på bærekraft er en utvikling som imøteser dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få dekket sine. – Dette er et område jeg…

Les mer

Skatteregler ved elbil som firmabil

Dyrt drivstoff, bompenger og miljøhensyn gjør at stadig flere velger elbil. Ved bruk av egen bil i arbeid er det mange som mottar kjøregodtgjørelse fra arbeidsgiver. Bruk av firmabil privat…

Les mer