Sosiale kostnader

Hva er sosiale kostnader?

Sosiale kostnader er kostnader knyttet til å ha ansatte i en bedrift. De sosiale kostnadene vil variere mellom bedrifter, avhengig av avtaler og betingelser. Sosiale kostnader kan omfatte alt fra firmaturer og julebord til feriepenger og forsikringer. En vanlig tommelfingerregel er å legge 30-40 % på den ansattes grunnlønn for å finne de sosiale kostnadene.

Hva koster en ansatt?

Tripletex forklarer, i samarbeid med Fryd Regnskap:

 

Kostnader forbundet med å ha ansatte kan være:

  1. Lønn (og sykepenger)
  2. Feriepenger
  3. Arbeidsgiveravgift
  4. Pensjon
  5. Kontorplass
  6. Softwarelisenser (e-postkonto, Office-pakken, CRM-system etc.)
  7. Datamaskin
  8. Mobil og mobilabonnement
  9. Forsikring for ansatte
  10. Kurs og videreutdanning
  11. Julebord, andre sosiale sammenkomster, gaver og andre ansattgoder
  12. Firmabil (dersom det er behov for det)
  13. Andre ting, som støtte til treningssenter, subsidiert kantine, kaffe etc.

Dermed er det mye mer enn selve lønnen som utgjør alle kostnadene ved det å ha en ansatt. Her kan du se forenklede regneeksempler på hva det egentlig koster å ha en ansatt.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Teknologi som løfter effektiviteten i nettbutikken

– Tidligere måtte vi manuelt registrere alle ordrer fra nettbutikken i vårt gamle regnskapsprogram. Men nå overføres alt automatisk fra vår nye nettbutikk til Tripletex. Det er en enorm tidsbesparelse…

Les mer

Mye å hente på økt digitalisering for norsk landbruk

En digitaliseringsundersøkelse fra Visma viser at jordbruk, skogbruk og fiske er den minst digitaliserte bransjen i Norge. Samtidig kan en hardt presset næring ha mye å tjene på å ta…

Les mer

Skatteregler for gaver til ansatte

Hva kan jeg gi i gave til de ansatte? En gave kan være alt fra interiør og elektronikk, til opplevelser eller gavekort, så lenge det ikke kan veksles inn i…

Les mer