Sosiale kostnader

Hva er sosiale kostnader?

Sosiale kostnader er kostnader knyttet til å ha ansatte i en bedrift. De sosiale kostnadene vil variere mellom bedrifter, avhengig av avtaler og betingelser. Sosiale kostnader kan omfatte alt fra firmaturer og julebord til feriepenger og forsikringer. En vanlig tommelfingerregel er å legge 30-40 % på den ansattes grunnlønn for å finne de sosiale kostnadene.

Hva koster en ansatt?

Tripletex forklarer, i samarbeid med Fryd Regnskap:

 

Kostnader forbundet med å ha ansatte kan være:

  1. Lønn (og sykepenger)
  2. Feriepenger
  3. Arbeidsgiveravgift
  4. Pensjon
  5. Kontorplass
  6. Softwarelisenser (e-postkonto, Office-pakken, CRM-system etc.)
  7. Datamaskin
  8. Mobil og mobilabonnement
  9. Forsikring for ansatte
  10. Kurs og videreutdanning
  11. Julebord, andre sosiale sammenkomster, gaver og andre ansattgoder
  12. Firmabil (dersom det er behov for det)
  13. Andre ting, som støtte til treningssenter, subsidiert kantine, kaffe etc.

Dermed er det mye mer enn selve lønnen som utgjør alle kostnadene ved det å ha en ansatt. Her kan du se forenklede regneeksempler på hva det egentlig koster å ha en ansatt.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Verdt å vite om feriepenger, ferieavvikling og ferieloven

Selv om ferieloven har sine klare regler, kan enkelte arbeidsplasser også ha egne retningslinjer, spesielt i tariffavtaler eller lokale avtaler. Enten du er arbeidstaker eller arbeidsgiver, vil vi hjelpe deg…

Les mer

Lagerstyring tilpasset dine behov

God lagerstyring og et godt logistikksystem er viktig for å ha kontroll på lønnsomheten til din bedrift. Med lager og logistikk i Tripletex får du en brukervennlig løsning, uavhengig av…

Les mer

Må du bytte lønnssystem?

Dersom systemet du bruker for lønn i dag skal legges ned, er det nok gode grunner for det. Kanskje er det utdatert, ikke skybasert og krevende å oppdatere. Selv om…

Les mer