Hva er en tariffavtale?

En tariffavtale er en skriftlig avtale mellom en arbeidsgiver og en arbeidstakerorganisasjon. Den gir alle ansatte som er medlemmer av organisasjonen en felles ordning for lønns- og arbeidsvilkår og andre arbeidsforhold.

En slik avtale er vanligvis inngått på bransjenivå og kan omfatte flere selskaper eller arbeidsgivere innenfor samme sektor.

Fordeler ved tariffavtale

Tariffavtaler gir flere fordeler både for arbeidstakere og arbeidsgivere. Gjennom samarbeid og forhandlinger sørger den blant annet for klarhet rundt utbetaling av lønn, arbeidstid, ferie- og fraværsordninger og andre viktige aspekter ved ansettelsesforholdet.

En slik avtale sikrer at arbeidsvilkårene i bedriften er rettferdige og gir ansatte trygghet i jobbhverdagen.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Verdt å vite om feriepenger, ferieavvikling og ferieloven

Selv om ferieloven har sine klare regler, kan enkelte arbeidsplasser også ha egne retningslinjer, spesielt i tariffavtaler eller lokale avtaler. Enten du er arbeidstaker eller arbeidsgiver, vil vi hjelpe deg…

Les mer

Hvordan beregnes feriepenger?

Ved 5 ukers ferie skal feriepengene utgjøre 12 % av feriepengegrunnlaget. Dette grunnlaget beregnes av den ansattes lønn, inkludert blant annet overtid og tips, gjennom et kalenderår. Under kan du…

Les mer

Lagerstyring tilpasset dine behov

God lagerstyring og et godt logistikksystem er viktig for å ha kontroll på lønnsomheten til din bedrift. Med lager og logistikk i Tripletex får du en brukervennlig løsning, uavhengig av…

Les mer