Hva er en tariffavtale?

En tariffavtale er en skriftlig avtale mellom en arbeidsgiver og en arbeidstakerorganisasjon. Den gir alle ansatte som er medlemmer av organisasjonen en felles ordning for lønns- og arbeidsvilkår og andre arbeidsforhold.

En slik avtale er vanligvis inngått på bransjenivå og kan omfatte flere selskaper eller arbeidsgivere innenfor samme sektor.

Fordeler ved tariffavtale

Tariffavtaler gir flere fordeler både for arbeidstakere og arbeidsgivere. Gjennom samarbeid og forhandlinger sørger den blant annet for klarhet rundt utbetaling av lønn, arbeidstid, ferie- og fraværsordninger og andre viktige aspekter ved ansettelsesforholdet.

En slik avtale sikrer at arbeidsvilkårene i bedriften er rettferdige og gir ansatte trygghet i jobbhverdagen.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 130 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

Gjør bondelivet enklere

Det er et stort ansvar å være bonde og Kåre Jørgen Olseng synes det er mye å følge opp, med ansvar for dyr, avling og vedlikehold. Han må passe på…

Les mer

Dette ble en gamechanger for byrået

Sticos Oversikt tilbyr en omfattende løsning for å holde oversikt over alle kunder, oppdrag og frister. Det gir regnskapsførere en daglig, ukentlig eller månedlig oversikt over oppgaver, og sikrer at…

Les mer

Kaféen Smørtorget tar verdensborgere med storm

Smørtorget fikk en pangstart på første driftsår, med inntekter på 1,1 millioner kroner i 2013. Steg for steg bygget gründer og daglig leder Hilde Eilertsen Sletvold seg oppover. Hun vant…

Les mer