Hva er en tariffavtale?

En tariffavtale er en skriftlig avtale mellom en arbeidsgiver og en arbeidstakerorganisasjon. Den gir alle ansatte som er medlemmer av organisasjonen en felles ordning for lønns- og arbeidsvilkår og andre arbeidsforhold.

En slik avtale er vanligvis inngått på bransjenivå og kan omfatte flere selskaper eller arbeidsgivere innenfor samme sektor.

Fordeler ved tariffavtale

Tariffavtaler gir flere fordeler både for arbeidstakere og arbeidsgivere. Gjennom samarbeid og forhandlinger sørger den blant annet for klarhet rundt utbetaling av lønn, arbeidstid, ferie- og fraværsordninger og andre viktige aspekter ved ansettelsesforholdet.

En slik avtale sikrer at arbeidsvilkårene i bedriften er rettferdige og gir ansatte trygghet i jobbhverdagen.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Siste nytt fra Tripletex

Skal du føre regnskapet selv? Dette må du vite

Artikkelen er skrevet av fageksperter i Sticos, Elin Petersen og Tor Magnus Olsen. Mange velger å føre regnskapet selv, uten å tenke over hva det betyr. Selv om regnskapsprogrammene blir…

Les mer

Hva er foretaksregisterloven?

Først litt om Foretaksregisteret Foretaksregisteret er en offentlig database administrert av Brønnøysundregistrene, hvor alle foretak som driver næringsvirksomhet i Norge må registrere seg. Registeret inneholder detaljert informasjon om selskapers struktur,…

Les mer

Lønnsjustering og etterbetaling – dette bør du som bedrift tenke på

Våren er sesong for blomsterspiring, fuglesang – og lønnsjustering. Grunnlønnen skal blant annet tilpasses endringer i markedet. Ikke minst skal justeringen speile de ansattes bidrag til bedriften, deres prestasjoner og…

Les mer