Hva er et varelager?

Varelager er en bedrifts samlede beholdning av varer. Disse skal gjerne selges videre, eller brukes i produksjon. Eiendeler som verktøy eller maskiner til bruk i produksjon er ikke en del av varelageret.

Eksempel på et varelager

Et varelager kan eksempelvis være en gullsmeds varebeholdning. På lager vil man finne noe gull og sølv, noen ferdigproduserte ringer, noen ferdigproduserte smykker og lignende varer. Varelageret omfatter ikke eiendeler til eget bruk, som verktøy og rekvisita.

Varelagerets verdi

Varelageret er en del av virksomhetens omløpsmidler. Varelagerets samlede verdi skal alltid medregnes i finansregnskapet som en eiendel. Det er meget viktig at verdien stemmer overens med varene. Det vil si at hvis en vare er skadet eller defekt, skal det nedskrives for ukurans, det vil si at varen regnskapsføres til virkelig verdi.

Metoder for beregning av varelager

Når et varelager skal regnskapsføres i finansregnskapet, kan det foregå etter forskjellige metoder. Først og fremst skal varelageret vurderes etter varens kostpris. Det vil si kjøpspris i tillegg til eventuelle kostnader i forbindelse med kjøpet. Dersom virksomheten produserer varen selv, vil kostprisen beregnes ut fra direkte og indirekte kostnader, materialer og lignende.

Deretter skal det angis hvilken metode for beregning av varelager som benyttes, som blant annet kan være FIFO- eller LIFO-metoden. FIFO står for «first-in-first-out» og betyr at den varen som kom først inn på lageret skal selges først. LIFO står for «last-in-first-out». Det vil si at den vare, som kom til lageret sist er den varen som blir solgt først.

Du kan ta hånd om bedriftens lagerstyring og logistikk med Tripletex.

En mann og en kvinne sitter ved et skrivebord på et kontor, ser på en dataskjerm og smiler. Ulike kontorrekvisita og en plante står på pulten.

Prøv Tripletex gratis i 14 dager!

Over 140 000 bedrifter bruker Tripletex, og det er ikke uten grunn! Prøv du også – uforpliktende og kostnadsfritt.

Siste nytt fra Tripletex

Skattetrekkskonto avvikles 1. januar 2026

– Endringen er en del av moderniseringen av statlig innkreving og den nye innkrevingsloven, som skal gjøre prosessene enklere både for arbeidsgivere og myndighetene, sier Martine Gilinsky, product manager for…

Les mer

Slik automatiserer du bokføringen av oppgjør fra nettbutikken

Mange nettbutikkeiere har allerede opplevd hvor mye lettere hverdagen blir med automatisk overføring av ordre og fakturaer til Tripletex. Men det er én oppgave som fortsatt stjeler tid: å bokføre…

Les mer

Slik fikk snekkerfirmaet full kontroll på prosjektene

De holder seg unna sosiale medier og stoler heller på jungeltelegrafen. Byggmester Jakob AS liker nemlig å gjøre det på gamlemåten. Med ett unntak: Regnskapssystemet. Det har gitt resultater.  Han…

Les mer