Byråadministrasjon

4.1: Hvordan opprette klienter

En regnskapsførerkonto er som en ordinær Tripletex-konto, men med en klientmodul. I en regnskapsførerkonto opprettes regnskapsførerne som ansatte som i en vanlig Tripletex-konto og tildeles systemtilgang. En ansatt i byrået trenger ikke å ha rettigheter i selve regnskapsførerkontoen, men kan tildeles ulike tilganger i klientene sine konto.

Ønsker du å lære mer om hvordan du kan bruke Tripletex for ditt eget regnskap, kan du ta en titt på denne videoen:

Opprettelse av klienter

Opprett kunden i byråkontoen:

  1. Gå til menypunktet Klient > Ny klient. (Alternativt kan klienten opprettes via Kunde > Ny kunde/leverandør)
  2. Legg inn organisasjonsnummeret og hent informasjon fra Brønnøysundregistrene. Fyll inn eventuell annen informasjon du ønsker å registrere på kunden/klienten.

Når dette er gjort, kan du opprette klienttilgang. Det finnes to fremgangmåter, ut ifra om kunden allerede har en Tripletex konto eller ikke.

Opprette klienttilgang mot kunde som allerede har Tripletex konto

  1. Klikk på «Opprett klienttilgang» nederst på siden.
  2. Huk av for at avtalen mellom deg og klienten er inngått eller vil bli inngått.
  3. Klikk på «Opprett klienttilgang». Da får administratoren hos klienten en e-post fra Tripletex.
  4. Administratoren i klientens konto må da gå til Selskap>Regnskapsfører å tildele rettigheter til byrået.

Les mer om denne fremgangsmåten her.

 

Opprette klientilgang mot ikke-eksisterende Tripletex-kunde

Når kunden ikke har en Tripletex-konto fra før, må du ta stilling til litt mer enn fremgangsmåten ovenfor.

  1. Trykk på «Opprett klienttilgang».
  2. Bekreft at det er inngått avtale med og at du er regnskapsfører/revisor for selskapet.
  3. Velg hvordan klienten skal motta faktura fra Tripletex.
  4. Legg inn organisasjonsform.
  5. Velg pakke og eventuelt tilleggstjenester. Her er det viktig å tenke gjennom hvilke behov klienten har og antall bilag.

Les mer om priser på hjemmesiden til Tripletex eller ha dialog med partneransvarlig i Tripletex.

Du kan lese mer om fremgangsmåten her.

Når du har opprettet klienttilgang får du en egen fane inne på kunden som heter «Klienttilgang».

Under fanen «Klienttilgang» kan du deretter delegere tilganger til ansatte i byrået. Dette kan også styres under menypunktet Klient > Tilganger. Ansatte i byrået som har brukertilgangen «Brukeradministrator i klientkontoer» blir tildelt administratortilgang i nye klientkontoer som opprettes.

Les mer om delegering av tilganger her.