
Kapittel 11: Lønn og ansatte
11.3 Brukertilgang
Enkelte ansatte i selskapet skal kanskje ha tilgang til Tripletex-kontoen. Under «Brukertilgang» kan du administrere om personen skal kunne logge seg inn, og hva personen skal kunne se.

Hva er brukertilganger?
Brukertilganger er rettigheter som du blir tildelt for å kunne utføre ulike handlinger eller se ulike moduler i Tripletex. Hvis du mangler en modul, eller ikke kan registrere eller foreta endringer i regnskapet, så er det mest sannsynlig fordi du mangler en tilgang.
Du trenger tilgangen «Brukeradministrator» for å kunne se og endre brukertilganger.
For at en ansatt eller kontakt skal kunne logge seg inn i Tripletex-kontoen må det være huket av for “Systemtilgang”. Videre må du bla ned og huke av hva personen skal kunne se i kontoen.

Hvordan gi tilgang til “kun egne lønnsslipper”
En ansatt kan få tilgang til kun sine lønnsslipper. Da vil personen kunne bruke Tripletex-appen eller web-løsningen.
- Gå til Lønn > Ansatte i hovedmenyen.
- Klikk deg inn på den ansatte det gjelder.
- Velg fanen «Brukertilgang».
- Fjern haken for «Systemtilgang» og klikk på «Lagre».
- Gå til «Arbeidsforhold»-fanen.
- Endre «Lønnsslipp via» til «Tripletex-app/webløsning» under seksjonen «Innstillinger for lønnsutbetalinger».
- Klikk på «Lagre».
- Velg fanen «Brukertilgang» igjen.
- Under seksjonen «Generelle tilganger» ser du nå en ny linje med «Kun tilgang til egne lønnsslipper» som er avhuket.
- Klikk på «Lagre».
Nå har den ansatte begrenset tilgang og kan kun se sin egen lønnsslipp.

Tilgangsstyring av lønnsinformasjon
Denne innstillingen gir deg muligheten til å styre om ansatte skal kunne se lønnsinformasjon. Det innebærer at du kan gi ansatte tilgang til f.eks. regnskapsinformasjon på prosjekter eller avdelingsnivå, uten at de ser lønnsinformasjon. Når du aktiverer denne innstillingen, er det brukertilgangen «Tilgang til lønnsinformasjon» som avgjør om den ansatte ser lønnsinformasjonen.
Slik aktiverer du innstillingen:
- Gå til Regnskap > Innstillinger.
- Bla ned til «Tilgangsstyring av lønnsinformasjon» og huk den av.
- Klikk på «Lagre».