Kapittel 11: Lønn og ansatte

11.8 AGA, utleggstrekk og skatt

Når a-meldingen er sendt med lønnsinformasjon og arbeidsforhold for begge månedene i terminen, er det tid for å betale skatt, arbeidsgiveravgift og eventuelle utleggstrekk (skatt).

Opprette terminoppgave

Slik gjør du det:

  1. Gå til Lønn > Betaling av skatt i hovedmenyen.
  2. Velg periode med piltastene og oppdater siden.
  3. Klikk på «Opprett» nederst på siden. «Leveringsfrist/betalingsdato» fylles inn automatisk. Overstyr dette hvis det er nødvendig.

Leveringsfrist/betalingsdato for betaling av forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift for terminen fylles automatisk inn basert på lovpålagte frister. Når du har klikket opprett, ser du en oversikt over samlet skattetrekk, arbeidsgiveravgift og eventuelt utleggstrekk for den valgte terminen.

Hvis du sender flere a-meldinger i samme periode senere, legger dette seg i tillegg til det som er rapportert tidligere.

 

Registrere betaling av AGA, utleggstrekk og skatt

Du registrerer betaling av arbeidsgiveravgift og skattetrekk ved å klikke på de separate feltene nederst på siden. For å registrere betaling på utleggstrekk, må du trykke på tre prikker > Registrer betaling av utleggstrekk.

Beløpene for terminen dukker opp automatisk, basert på informasjonen som er sendt inn via A-meldingene for perioden. Riktig bankkontonummer og KID hentes også inn automatisk. Hvis selskapet har bankintegrasjon via Autopay, så legges betalingene til betalingslisten under Bank > Betalinger. Skattetrekk og utleggstrekk betales som hovedregel fra selskapets skattetrekkskonto registrert i Tripletex.

Får du ikke opp skattetrekkskonto som valg når du registrerer betaling av skattetrekk, kan det tyde på at du ikke har valgt riktig regnskapskonto som skattetrekkskonto.

Har du bankintegrasjon, setter du skattetrekkskonto under Regnskap > Kontoplan > Kontodetaljer > deretter gå til «Konteringsregler».

Hvis du ikke har bankintegrasjon, må du sjekke om skattetrekkskontoen er valgt under «Konteringsregler». Slik sjekker du det:

  1. Gå til Regnskap > Innstillinger i hovedmenyen.
  2. Velg fanen «Regnskapsregler».
  3. Bla ned til seksjonen «Konteringsregler» og se etter raden «Bankinnskudd for skattetrekk». Sørg for at riktig skattetrekkskonto er valgt der.
  4. Klikk på «Lagre».