Kapittel 14: Årsoppgjør

14.7 Klargjøring for AS

Fra inntektsåret 2023 skal aksjeselskaper (AS) levere skattemelding og næringsopplysninger med den nye skattemeldingen. Det betyr at RF-skjemaer (med næringsoppgave og tilleggsopplysninger) ikke lenger er mulig å sende inn manuelt gjennom Altinn.

Nå skal du i stedet levere en enklere, temabasert oppstilling av skattemeldingen og næringsspesifikasjonen. Aksjeselskaper kan ikke sende inn den nye skattemeldingen manuelt, som betyr at den må sendes fra et system, som for eksempel Tripletex.

Før du begynner arbeidet med årsoppgjøret, må du gå gjennom Klargjøringssteget. Klargjøringen består av følgende punkter:

  • Om virksomheten
  • Forberedelser
  • Hva skal rapporteres?

Om virksomheten

Her kan du hente mer detaljert informasjon om selskapet ved å trykke på knappen «Last ned ny versjon fra Brønnøysundregisteret».

Her angir du også om virksomheten er del av et konsern, eller om virksomheten er revisjonspliktig.

Forberedelser

I dette steget finner du en sjekkliste.

Sjekklisten minner deg på de viktigste tingene du bør sjekke og avstemme før du går løs på årsoppgjøret.

Les mer om forberedelser til årsoppgjøret.

Nederst i listen finner du muligheten for å overføre opplysninger fra forrige årets årsoppgjør, om dette ble sendt fra Tripletex.

Les mer om hvordan du overfører opplysninger fra forrige år.

Hva skal rapporteres?

I dette steget ser du hvilke opplysninger som kan innrapporteres. Tripletex har automatisk huket av feltene hvor det finnes føringer på de oppgitte kontointervallene som må innrapporteres. Skal du rapportere inn noe som ikke automatisk kan leses fra regnskapet, må du huke av for dette manuelt på denne siden. 

For eksempel er gevinst- og tapskonto kun skattemessige verdier for et AS, og dermed ikke i regnskapet. Skal du rapportere dette, må du skru på «Gevinst- og tapskonto», for å se temaet i skattemeldingen.