Kapittel 2: Kom i gang

2.6 Åpningsbalanse

Når du begynner med Tripletex, anbefaler vi at du benytter funksjonen som heter «Åpningsbalanse». Dette er en funksjon for å legge inn saldobalanse fra det forrige systemet du brukte. Åpningsbalansen markerer starten for selskapet i Tripletex, og sørger for at du har riktig grunnlag for videre bokføring. 

Datoen på åpningsbalansen avgjør om du får lov til å bokføre eller gjøre endringer. Oppretter du åpningsbalansen 01.01.2025, får du ikke adgang til å gjøre endringer eller bokføre noe før denne datoen. 

Åpningsbalansen kan fylles ut manuelt, eller ved hjelp av import.

Hvordan fungerer det?

Gå til Regnskap > Åpningsbalanse. Du må først velge dato for oppstart i Tripletex. Merk at du kun kan velge den 1. i en måned. Velg riktig dato, og trykk «Opprett». Klikk på boksene under for å lese mer.

Begynner du med Tripletex 01.01.XX?

Da skal du kun inkludere balansekontoer og eventuelle åpne poster på kunder/leverandører/ansatte.

Begynner du ikke med Tripletex 01.01.XX?

Hvis du begynner med Tripletex etter januar, skal åpningsbalansen inneholde komplett saldobalanse fra tidligere system – det vil si både balanse- og resultatposter. Eventuelle åpne poster skal også fylles ut.

Hva skjer etter du har fylt inn og lagret åpningsbalansen?

Når du oppretter åpningsbalanse, vil Tripletex opprette et bilag i regnskapet dagen før datoen du har valgt på åpningsbalansen. Grunnen til at det legges dagen før, er for å få riktige inngående verdier for perioden. 

Bilag som opprettes får navnet «Korreksjonsbilag», og gjenspeiler informasjonen du har lagt inn i åpningsbalansen. Dette er med andre ord ikke et bilag du kan eller skal endre noe på. Hvis noe er lagt inn feil i åpningsbalansen, gjør du nødvendige endringer direkte i åpningsbalansen under Regnskap > Åpningsbalanse. Endringene du gjør blir automatisk oppdatert på korreksjonsbilaget.

Med andre ord vil korreksjonsbilaget alltid være en tro kopi av det som er lagt inn i åpningsbalansen. 

Hvordan fyller jeg ut åpningsbalansen om jeg har et nyoppstartet foretak?

Et nyoppstartet foretak har naturlig nok ingen inngående verdier for perioden de starter opp i Tripletex. 

I slike tilfeller anbefaler vi likevel å opprette åpningsbalansen, men uten å fylle ut noe. Dette er for å senere få tilgang til funksjoner som krever at en åpningsbalanse er opprettet. 

Eksempel:

Du har nettopp startet et nytt AS med stiftelsesdato 10. januar 2025, og har dermed ingen inngående saldoer i regnskapet i 2025.

Opprett åpningsbalanse 01.01.2025, og la den være tom. Deretter bokfører du som vanlig fra og med 10 januar. 

 

I forbindelse med et nyoppstartet selskap har du kanskje noen kostnader. Les mer her om hvordan du registrerer dette.