Kapittel 3: Klientadministrasjon

3.2 Tilgangsstyring

Når du har opprettet klienttilgang får du en egen fane inne på klienten som heter «Klienttilgang». Det er dette som definerer hva ulike brukere har tilgang til i klientens konto. 

Under menypunktet Klient > Tilganger kan du deretter delegere tilganger til ansatte i byrået. Ansatte i byrået som har brukertilgangen «Brukeradministrator i klientkontoer» blir tildelt administratortilgang i nye klientkontoer som opprettes.

Les mer om delegering av tilganger.

 

Se videoen under for å lære alt om tilgangsstyring.

Gi de ansatte tilgang til klienter

  1. Gå til Klient > Tilganger.
  2. Velg ønsket klient.
  3. Klikk på «Legg til ansatt» øverst til høyre.
  4. Legg til den/de ansatte som skal ha tilgang til klienten.
  5. Velg hvilke tilganger regnskapsfører(ne) skal ha. Skal de ha alle tilganger, velger du tilgangsmalen «Alle tilganger».
  6. Velg hvilken klient (kunde) regnskapsfører(ne) skal ha tilgang til i feltet «Klienter». Her kan du velge én eller flere klienter.

Les mer om tilgangstyring.

Alternativ for å delegere tilganger til ansatte

Gå til Kunde > Kunder/leverandører.
Huk av for de aktuelle klientene som den ansatte skal ha tilgang til.
Trykk på «Klienttilgang» og velg den ansatte, samt tilgangsmal.

Den ansatte kan se sine klienttilganger på ansattkortet. Det ligger under Selskap > Ansatte. Velg den ansatte og deretter fanen «Klienttilgang».

Fjerne ansattes tilgang:

Når en ansatt i regnskapsbyrået ditt slutter, er det viktig å fjerne brukerens tilganger. Dette må gjøres av en admin i byråkontoen. 

  1. Gå til Lønn > Ansatte.
  2. Velge den ansatte som har sluttet.
  3. Gå til fanen «Brukertilgang».
  4. Under «Generelle tilganger» må du fjerne avhukingen eller sette sluttdato på «Systemtilgang».

Når du gjør dette vil ikke brukeren ha tilgang til klientene eller byråkontoen. 

Det kan være tilfeller hvor den ansatte fortsatt skal ha tilgang til byråkontoen. Dersom den ansatte skal ha tilgang til for eksempel lønnsslippene i Tripletex må du gjøre følgende for å fjerne den ansattes tilgang til klientene: 

  1. Gå til Kunde > Kunder/leverandører
  2. Velg Type «Kunde» og huk av den øverste boksen for å markere alle kundene.
  3. Trykk på Klienttilgang > Velg ansatt og velg tilgangsmalen «Fjern alle tilganger». Fullfør ved å trykke på «Klienttilgang».

Feilsøking ved manglende tilganger

Når du eller en kollega er inne i en klientkonto og ser at du ikke har tilgang til enkelte ting, kan du feilsøke i Tripletex for å rette opp i dette. Dette er hva support undersøker når det gjelder manglende tilgang:

Hvis byråkontoen er admin i klientkontoen, kan de gjøre følgende inne i klientens konto: 

  1. Gå inn på Selskap > Regnskapsfører.
  2. Se at det er huket av for korrekte tilganger der. Trykk på «Lagre» om du gjør endringer.

Videre kan du (med brukeradmin-rettigheter) gå inn i byråkontoen og gjøre følgende: 

  1. Gå inn på Klient > Tilganger
  2. Velg klienten i det øverste feltet. 
  3. Trykk på pilen som går nedover ved siden av navnet på den ansatte som mangler tilgang.
  4. Sjekk at det er huket av for korrekte tilganger her. Eventuelt huk av det som mangler. Denne siden har autolagring, så du trenger ikke å lagre endringen.