
Kapittel 3: Klientadministrasjon
3.4 Regnskapsførers brukernøkkel
En integrasjon lar deg koble sammen et system eller verktøy du allerede bruker med Tripletex.
For deg som regnskapsfører kan dette være verktøy/systemer for årsoppgjør, avstemming og rapportering som du ønsker å integrere med Tripletex for å spare tid og sikre riktig grunnlag.
Som regnskapsfører har du en Tripletex konto med litt mer funksjonalitet enn det en sluttbruker har, og en av disse er muligheten til å sette opp «Regnskapskontorets brukernøkkel».
Ved å benytte en slik type brukernøkkel, kan du gjennom integrasjonen hente data fra et ubegrenset antall klienter. Dette er kun mulig om leverandøren av integrasjonen støtter denne typen brukernøkkel.
To måter å opprette en integrasjon
Det er to måter å opprette en integrasjon mot Tripletex på. Det er enten via menypunktet Integrasjoner eller ved å opprette en brukernøkkel.
Dersom du oppretter integrasjonen via brukernøkkel, må integrasjonen settes opp på ansatt-/kontaktnivå og du må kopiere nøkkelen for så å legge den inn hos integrasjonspartneren manuelt.
Før du setter i gang med å sette opp integrasjonen med en av de to metodene, må du først aktivere «Integrasjoner» i kontoen. Dette gjør du under Selskap > Mitt abonnement.

Slik lager du regnskapskontorets API-brukernøkkel
Du må ha brukertilgangen «Brukeradministrator i klientkontoer» for å opprette regnskapskontorets API-nøkkel.
- Gå inn på en bruker i byråkontoen via Selskap > Ansatte > API-tilgang eller Kunde > Kontakter > API-tilgang.
- Velg «Ny nøkkel» og søk etter integrasjonen du leter etter.
- Velg integrasjonen og gi den et navn i feltet «Gi nøkkelen navn» og huk av «Regnskapskontorets brukernøkkel».
- Kopier brukernøkkelen (employee token) og ta godt vare på den. Brukernøkkelen må gis til integrasjonspartneren for å koble systemene sammen.
I denne hjelpeartikkelen finner du forklaring på de ulike feltene du skal fylle inn og kan se hvordan hele prosessen gjøres.
Sjekke at API-nøkkelen er koblet mot klienten
For å sjekke at API-nøkkelen er korrekt i Tripletex, følger du disse stegene i byråkontoen:
- Gå inn på Klient > Tilganger og velg klienten i det øverste feltet.
- Filtrer på “API-nøkkel” til høyre for søkefeltet. Da vil alle nøklene som er aktivert på klienten vises i oversikten.
- Klikk på pilen som går nedover helt til venstre for navnet på nøkkelen for å se hvilke tilganger nøkkelen har.
Videre kan du gjøre følgende dersom byråkontoen har admin-rettigheter:
- Gå inn i klientens konto.
- Klikk deg inn på Selskap > Regnskapsfører og se om det er huket av for API-tilgang.
Hvis ikke byråkontoen har admin-rettigheter må dere be admin i klientkontoen om å gjøre stegene.
Les mer om regnskapskontorets API-nøkkel og kobling mot klienten.
Hvis tilgangene er i orden, men du fortsatt får feilmelding om manglende tilganger, følg disse stegene:
- I byråkontoen går du inn på en kontakt eller ansatt med brukertilgangen «Regnskapskontorets brukernøkkel».
- Velg fanen «API-tilgang» og finn nøkkelen.
- Klikk på «Gjenopprett nøkkel» for å få en oppdatert nøkkel. Ta godt vare på den og gi den til integrasjonspartneren for å sikre at det er korrekt nøkkel de benytter.

Hvordan sette opp integrasjoner via menyen Integrasjoner
Tripletex støtter integrasjoner fra en rekke leverandører innen ulike bransjer og kategorier. På våre nettsider finner du en total oversikt over integrasjoner. Du finner også et utvalg integrasjoner i Tripletex-kontoen din under «Integrasjoner» i hovedmenyen.
Finner du ikke integrasjonen du leter etter, kan du ta kontakt med leverandøren av integrasjonen og spørre om de har en integrasjon mot Tripletex. Tripletex kan kobles sammen med de fleste leverandører, men det er leverandøren som må «åpne» for en integrasjon.
- Trykk på menypunktet «Integrasjoner».
- Søk etter integrasjonen du leter etter.
- Trykk på boksen for selve integrasjonen, eller aktiveringsknappen markert med en pil på bildet.
- Huk av for å godkjenne avtalen og velg «Legg til».
Da er alt klart fra Tripletex sin side! Resten ordnes hos leverandøren av integrasjonen. Leverandøren informerer om hva du skal gjøre for at integrasjonen skal ferdigstilles.

Det er ikke alle integrasjoner som finnes i oversikten. Tripletex kan likevel integreres med de fleste systemer. Finnes ikke integrasjonspartneren du leter etter i oversikten, og du har fått bekreftet av leverandøren/integrasjonspartneren at de kan integreres med Tripletex, kan du følge disse stegene:
- Trykk på «Tilpasset oppsett» i vinduet «Ny nøkkel».
- Velg hvilke tilganger integrasjonen skal ha, og legg inn Applikasjonsnavn. I dette feltet legger du inn navnet på integrasjonen. Det er viktig at navnet er helt identisk som navnet du har opprettet integrasjonen med.
- Kontakt integrasjonspartneren og forhør deg om applikasjonsnavnet på integrasjonen hvis du er usikker.
- Trykk på «Opprett nøkkel» og kopier brukernøkkelen (employee token).
Nå er koblingen/integrasjonen mellom Tripletex og leverandøren din klar i Tripletex! Nå kan du gjøre de siste stegene hos integrasjonspartner/leverandøren for at integrasjonen skal ferdigstilles der også. Husk brukernøkkelen (employee token).
Ansvar for integrasjoner
Dersom det oppstår problemer med integrasjonen og feilen oppstår i Tripletex, kan du ta kontakt med support. Om feilen oppstår hos integrasjonen, anbefaler vi deg å ta kontakt med integrasjonspartneren.
Om integrasjonspartneren skulle ha noen spørsmål, kan de ta kontakt med oss via dette skjemaet. Da kommer de i kontakt med API-support hos Tripletex som kan bistå i feilsøkingen.