Kapittel 4: Regnskap

4.3 Regnskapsinnstillinger

Fanen regnskapsinnstillinger består av flere viktige seksjoner. I dette kapittelet tar vi kun for oss to av de viktigste seksjonene som er relevante for alle.

Vi anbefaler deg å bruke hjelpesenteret for å lese mer om de andre seksjonene under regnskapsinnstillinger som du ser er relevante for virksomheten din.

Bokføring

I seksjonen Bokføring tar du stilling til hvilke behov klienten har til regnskapet i Tripletex. Dette inkluderer for eksempel om det er behov for alternative reskontroer eller å periodisere lønn.

Her kan du også sette opp dine behov for kostnadsbærere, budsjettering og rapportering → hvor du blant annet kan sette på avdelingsregnskap og Prosjektregnskap.

I denne seksjonen kan du også skru på periodisering av lønn og av abonnementsfakturaer. Dette er relevant for klienter som vil periodisere kostnadene/inntektene til den perioden hvor kostnaden/inntekten finner sted.

Konteringsregler

I seksjonen Konteringsregler finner du et standardisert oppsett med bokføringsregler fra Tripletex. Disse kan endres på, men vi anbefaler at det gjøres av regnskapsfører eller en regnskapskyndig person. Det er her mye av automatikken i systemet ligger. Du kan kun velge én regnskapskonto per konteringsregel.

Konteringsreglene gjør det mulig å tildele konto automatisk ved bokføring. Dette gjelder for eksempel bokføring av salgsinntekt basert på mva-sats på ordrelinjer, øreavrunding, bokføring av lønnskostnader, samt purregebyr og renter fra fakturaoversikten.

Bankinnskudd for skattetrekk

Hvis du endrer skattetrekkskontoen, må du oppdatere regnskapskontoen for skattetrekk her. Det er viktig å gjøre dette for å sikre at lønnsmodulen fungerer riktig automatisk.

Pensjon

Det er også her du finner konteringsregler for pensjon. Standardkonto i Tripletex er 5420, men denne kan endres om nødvendig. Det er kontoen som er definert her som bestemmer om bokførte beløp hentes inn automatisk under Pensjonsfunksjonaliteten i lønnsmodulen. 

 

Her kan du lese mer om: