Kapittel 5: Kunder og leverandører

5.2 Kundekategorier

Kundekategori er kategorier du kan sette opp for å sortere kundene og leverandørene dine. I tillegg kan du opprette egne kategorier for prosjekt.

To gode grunner til å benytte kategorier:

  1. Du kan filtrere søk basert på kategorier. 
  2. Du kan lage identiske ordre/fakturaer til en kundekategori.

Med mange kunder og leverandører kan dette spare deg tid. Lær mer om bruken av kategorier.

Aktivere Kundekategori

  1. Gå til Kunde  > Innstillinger i hovedmenyen. 
  2. Gå til seksjonen «Globale innstillinger» og huk av «Kundekategorier»
  3. Klikk på «Lagre».

Knytt kategorier til kunde og/eller leverandør

Slik knytter du kundekategori til en kunde eller en leverandør:

  1. Gå til Kunde > Kunde/leverandører i hovedmenyen.
  2. Klikk eller søk på Kunden/leverandøren du ønsker å knytte opp til en kundekategori.
  3. Se på seksjonen «Kunde-/leverandørdetaljer» og legg inn ønsket kundekategori i feltet «Kategori …»
  4. Klikk deretter på «Lagre».