Kapittel 7: Faktura

7.1 Fakturering i Tripletex

Tripletex’ fakturamodul har alt du trenger for enkelt å fakturere kundene dine, og er selvfølgelig sømløst integrert med regnskapet ditt. All fakturering skjer elektronisk, og du har alltid full oversikt over hvilke kunder som har betalt. Du kan enkelt opprette og sende eFaktura, EHF eller e-post, både til bedrifter og privatpersoner. Regnskapet oppdateres automatisk.

I tillegg får du tilgang til smart automatikk, som en oversikt over utestående fakturaer som nærmest følger opp seg selv ved hjelp av KID-nummer på faktura og automatisk betalingsoppfølging.

Fakturainnstillinger

Under Faktura > Innstillinger setter du opp standardinnstillinger for fakturaer som sendes ut fra Tripletex. Noen av disse innstillingene kan du overstyre på tilbud/ordre-, prosjekt og kundenivå dersom dette er nødvendig.

De alternativene som velges under innstillinger vil ha innvirkning på hele selskapet, og eventuelle endringer som gjøres her vil derfor ha virkning for alle som fakturerer fra det aktuelle selskapet. Det er derfor viktig å vurdere disse innstillingene nøye før du starter faktureringen i Tripletex.

Mulighetene i innstillingene

  • Tilpasse utseende på fakturaer
  • Innstillinger for ordre/tilbud
  • Tilpasse sendemåte
  • Automatiske betalingspåminnelser og purringer
  • Varsle kundene dine på SMS om betalingspåminnelser og purringer
  • Tilpasse innstillinger for repeterende faktura
  • Inkassovarsel på brev
  • Velge inkassobyrå

Les mer om mulighetene i fakturainnstillingene.

Inkassobyrå

Vil du at et inkassobyrå skal ta over inkassosakene dine? Da kan du velge et av våre inkassobyråer.

Vi har to ulike måter å sette opp inkassobyrå:

Med automatisk integrering 

Inkassobyråene Amili, Kravia og Kredinor har API-integrasjon. Velger du en av dem, så sender de inkassovarsler automatisk og inkassoprosessen utføres hos dem.

Uten automatisk integrering

Med en av inkassobyråene Kreditorforeningen, Intrum og ECPay vil ikke inkassovarsler sendes automatisk til inkassobyrået.

Slik setter du opp inkassobyrå

  1. Gå til «Faktura > Innstillinger» i hovedmenyen.
  2. Bla ned til seksjonen «Inkassobyråer».
  3. Trykk på «Velg inkassobyrå». Her får du en liste over alle inkassobyråer.
  4. Velg hvilket inkassobyrå du ønsker å  benytte.

Merk at dersom du velger et inkassobyrå med integrasjon, får du opp et pop-up vindu med videre informasjon om hvordan du skal sette opp integrasjonen mot inkassobyrået. Dette krever at du oppretter en brukernøkkel. Det tar 1-2 dager før inkassobyrået er ferdig koblet til kontoen din og du vil se at det er klart under «Inkassobyråer» i Fakturainnstillingene.