Kapittel 7: Faktura

7.5 Registrere betaling og følge opp faktura

Etter du har sendt faktura fra Tripletex-kontoen er det viktig å registrere betaling og følge opp utestående beløp.

Hvis du har aktivert KID (OCR via Autopay eller MPS), vil systemet automatisk registrere betalinger fra banken på fakturaer med samme KID-nummer. Vi går gjennom Bankintegrasjon og OCR i kapittel 8: Bank.

Dersom du skal registrere en betaling manuelt, kan du se på fremgangsmåten vi viser under.

Registrere betaling på faktura manuelt

  1. Gå til Faktura > Fakturaoversikt i hovedmenyen.
  2. Klikk på fakturanummeret i blått på den fakturaen det gjelder.
  3. Klikk på «Betaling» nederst til høyre.
  4. Velg betalingsform, beløp som ble innbetalt og dato. Klikk på «Betaling» igjen for å fullføre handlingen.

Nå blir det opprettet et bilag for betalingen som er synlig under «Historikk» på fakturaen, og den vil ikke lengre stå som utestående.

Les hvordan du registrerer betaling på flere fakturaer samtidig.

Automatisk følge opp fakturaer som ikke er betalt

Ønsker du at påminnelser og purringer skal sendes automatisk til dine kunder, slik at du slipper å gjøre det selv?

Slik gjør du det:

  1. Gå til Faktura > Innstillinger i hovedmenyen.
  2. Bla ned til seksjonen «Automatisk betalingspåminnelse/purring».
  3. Velg om du ønsker at disse innstillingene skal gjelde for kunder som du har allerede opprettet. Legg inn minstebeløp på fakturaer for at det skal sendes påminnelse/purring på dem.
  4. Velg om du ønsker å aktivere påminnelse, purring og inkassovarsel med/uten purregebyr og renter. Du kan også legge inn antall dager etter forfall du ønsker at det skal sendes automatisk påminnelse, purring eller inkassovarsel.
  5. Klikk på «Lagre» for å bekrefte endringene.

Påminnelser, purringer og inkassovarsel sendes nå automatisk etter innstillingene du har valgt.

Manuelt følge opp fakturaer som ikke er betalt

Slik gjør du det:

  1. Gå til Faktura > Fakturaoversikt i hovedmenyen.
  2. Huk av fakturaen du ønsker å følge opp.
  3. Klikk på de tre prikkene øverst i høyre hjørne og velg «Purring/inkasso».
  4. Velg hva slags type oppfølging du ønsker å gjøre på fakturaen og datoen du ønsker for betalingsoppfølgingen.
  5. Huk av om du ønsker å inkludere purregebyrer og renter.
  6. Klikk på «Purring/inkasso» for å sende ut oppfølgingen til din kunde.

Les mer om manuell utsendelse av påminnelse, purring eller inkassovarsler manuelt.

Sende inkassovarsel med inkassobyrå uten automatisk integrering

Slik sender du inkassovarsler til inkassobyrået uten automatisk integrering:

  1. Gå til Faktura > Fakturaoversikt i venstremenyen.
  2. Huk av fakturaen det gjelder og trykk på tre prikker oppe i høyre hjørne.
  3. Klikk på «Purring/Inkasso».
  4. Velg type Inkassosak og bekreft at «Kravet ikke er omtvistet».
  5. Send ved å klikke på «Purring/inkasso».