Kapittel 8: Bank

8.1 Hva er en integrasjon med banken?

En integrasjon med banken og Tripletex er en kobling mellom nettbanken og regnskapet. Med Tripletex koblet til banken kan du gjøre flere oppgaver på mindre tid, uten å måtte logge inn i nettbanken. Betalinger direkte fra økonomisystemet betyr at du kan spare dyrebare timer i det lange løp. Hold regnskapet løpende oppdatert, slik at du har full kontroll til enhver tid.

I Tripletex kan du integrere banken din med to forskjellige moduler; Bankintegrasjon og AutoPay. Dette gjør at du kan være trygg på at du finner en løsning som passer akkurat din klient! Det er også mulig å ha flere banker tilknyttet én Tripletex-konto, om klienten din har det. 

Banktegrasjon

Med Bankintegrasjon kan banken enkelt flytte inn i Tripletex på minutter, og klienten din slipper å betale månedsgebyr for integrasjon til banken. Med denne bankintegrasjonen får klienten mulighet til å betale ut lønn, samt utenlandsbetalinger og daglig bankavstemming. Det er også mulig med en separat modul for OCR/KID-innbetalinger i kombinasjon med Bankintegrasjon.

Dersom du har Basis-pakken er det ikke mulig å aktivere automatisk bankavstemming med Bankintegrasjon eller Autopay.

Autopay

Med Autopay får du en helautomatisk betalingstjeneste. Denne løsningen gjør det mulig å utføre direkte betalinger fra flere bankkontoer og valutakontoer, samtidig som banktransaksjonene automatisk blir oppdatert i bankavstemmingen.

Du får en komplett oversikt over innkommende betalinger, slik at du alltid er oppdatert. I tillegg kan du se banksaldoen direkte i Tripletex.

Denne integrasjonen må bestilles spesifikt i banken, i tillegg til å aktiveres i Tripletex. Bankene kaller det ofte en «filoverføringsavtale». I denne prosessen er det mulig å bestille flere tjenester, blant annet OCR-avtale (innbetalingsavtale). Om klienten har bestilt dette, må du også aktivere modulen som heter «KID-nummer på faktura fra…». Les mer om det senere i kapittelet.