8.2: Fakturainnstillinger

Under fakturainnstillingene setter du opp standardinnstillinger for fakturaer som sendes ut fra Tripletex. Noen av disse innstillingene kan du overstyre på tilbud/ordre-, prosjekt og kundenivå dersom dette er nødvendig.

De alternativene som velges under innstillinger vil ha innvirkning på hele selskapet, og eventuelle endringer som gjøres her vil derfor ha virkning for alle som fakturerer fra det aktuelle selskapet. Disse avhukingene vil være relevante å ta stilling til før du fakturerer i Tripletex.

Ordre/tilbud

 Tilbuds-/ordrenummer
– Avhukingen aktiverer tilbud- og ordrenummer. Hvilket startnummer du ønsker kan du definere i feltet under.

Registrer rabatt/påslag på ordrelinjer
– Dersom du vil ha muligheten til å registrere påslag og/eller rabatt i ordrelinjene på fakturaen må du huke av på denne innstillingen.

Under innstillingene ordre/tilbud har du muligheten til å gjøre en endring i starten på nummerserien. Dette kan være aktuelt å gjøre en endring på dersom du ønsker å fortsette på en nummerserie fra et tidligere system. I Tripletex har tilbud, ordre og prosjekt samme nummerserie.

Det er også mulig å legge til en standardtekst for e-poster som sendes ut ved tilbud, ordre, pakkseddel eller forhåndsvisning av faktura til kunde. Denne legger du inn under feltene «Tilbudskommentar» eller «Ordrekommentar», men kan overstyres idet e-posten sendes til kunden.

«Vis kostnad»: Viser kostnader i ordrelinjer når du oppretter ordren. Dette vises ikke på tilbud, ordre eller faktura ut til kunde.

Velger du noe under «vår kontakt» blir dette synlig på utgående ordre, tilbud og faktura til kunde.

Dersom du ønsker en egendefinert sortering av ordrelinjer velges også dette her.

Har du prosjektmodulen er det mulig å gjøre noen flere justeringer knyttet til prosjektfakturering i underfanen «Fakturaoppsett».

Her kan du også legge inn firmaets logo slik at den er synlig på utgående fakturaer. I denne fanen kan du også gjøre avhukinger på selskapsinformasjon og andre detaljer du ønsker å synliggjøre på tilbud, ordre og fakturaer som går ut til kunde, samt sette opp en egen prosjektfakturamal.

Det er også en del andre innstillinger du bør ta hensyn til for å tilpasse faktureringsbiten i Tripletex til selskapet du jobber med. Det er for eksempel her du setter opp:

  • Automatisk betalingspåminnelse-/purring – i mange tilfeller er det lurt å aktivere automatiske utsendelser av purringer eller betalingspåminnelser for å slippe å sende disse manuelt fra fakturaoversikten.
  • SMS-varsling for betalingspåminnelser og purringer – betyr at det sendes en SMS til det mobilnummeret som er registrert på kunden med varsling om at påminnelse eller purring er sendt på e-post.
  • Abonnement – ønsker du å fakturere lik faktura hver måned, kvartal eller år? Aktiver abonnementsfakturering og les mer om dette her.
  • Inkassobyråer – klikk på «Velg inkassobyrå» for å få en oversikt over alle inkassobyråer vi har en integrasjon opp mot.

For en mer detaljert beskrivelse av fakturainnstillingene kan du se her.