Bull Ski og Kajakk. Gasellebedrift buker Tripletex

– Jeg begynte litt tilfeldig i Bull Ski og Kajakk. Det var tidlig på 90-tallet da butikken var bitteliten og vi kalte den kiosken. Da omsatte vi for 3,5 millioner i året, sier daglig leder Olav Øverli.

Daglig leder Olav Øverli er godt fornøyd med valget av Tripletex.
– Å sykle på sti er kjempegøy, sier daglig leder Olav Øverli. Foto: Bull Ski og Kajakk.

I dag har bedriften tre butikker og selger utstyr innenfor grenene ski, kajakk, løp og sykkel.

– En periode var vi en del av Intersport og var en fullsortiment sportsbutikk. Men vi er ikke noe gode på det. Derfor holder vi oss til det vi kan, og det gjør også at kundene blir mer fornøyde.

Når vi spør om hvilken av idrettene han brenner for, utbryter han:

– Egentlig alle! Jeg er gammel langrennsløper og går mye på ski. Tidligere syklet jeg en del på landevei, men nå sykler jeg mest på sti og syns det er kjempegøy. Jeg padler mindre nå enn jeg gjorde før. Og løp har jeg vel egentlig aldri vært noe glad i, men det er utrolig bra trening til alle de andre idrettene jeg driver med.

– Det er kanskje ikke helt tilfeldig at det er dette du driver med likevel?

Nei, det er jo ikke det. Jeg syns det er drita gøy! Ellers hadde jeg ikke holdt på med det fremdeles.

Mange ansatte med høyt konkurranseinstinkt

Etter snart 40 år er Bull Ski og Kajakk blitt en stor bedrift med over 60 ansatte. De var treårig Gasellebedrift mellom 2018 og 2020 med omsetning på henholdsvis 60, 63 og 78 millioner. I 2022 bikket bedriften 100 millioner. – Det er gøy å være sportsbransjen, sier Olav.

– Hva er årsaken til denne veksten, tror du?

– De ansatte, at vi har holdt oss til våre fire nisjer og at vi er tro mot kompetansen. Vi er en gjeng positive nørder som jobber her, ler Olav.

– Alle her er idrettsfolk som konkurrerer eller har konkurrert. Vi brenner for det vi driver med.

Kompetanse i verdensklasse 

En stor del av kundegruppen til Bull Ski og Kajakk er ulike idrettslag. – Da handler gjerne hele familien hos oss. Vi ser også at det har jevnet seg ut litt, tidligere var det hovedsakelig menn som handlet hos oss, men nå er det 50/50 menn og kvinner.

Bedriften sitter på en unik kompetanse som gjør at de er eksperter innenfor sine felt. – Det gjør nok at kundene våre får tillit til oss. Vi hjelper dem med å ta riktige og gode valg, og det får de igjen for.

Gasellebedrift Bull Ski og Kajakk selger mest racingski Norge.
For å selge racingski trenger man kunnskap for å finne gode ski, et enormt utvalg og ikke minst må skiene slipes og preppes før de er optimale. Foto: Dæhli Sportswear

– Men den kompetansen vi besitter har nesten tatt knekken på oss noen ganger også. Vi har en som smører og sliper ski for landslaget. Men det stopper jo ikke der. Barna på 12 år har fått like gode ski som Klæbo, ikke sant. Olav smiler og rister på hodet, – Det er meningsløst, og kanskje litt for gøy.

Den samme kompetansen har gjort at bedriften selger mest racingski i Norge og dermed er i verdenstoppen. Det gjør at de kan reise til fabrikken i Norge og utlandet og selv plukke de skiparene de ønsker. 

– Det kunne vi ikke gjøre før, sier Olav. Men siden vi har blitt større, har vi også fått mer makt.

Utfordringer med vekst og varelager

Selv om Bull Ski og Kajakk aldri har gått i minus, har de opplevd krevende perioder. Spesielt krevende var det å ta over deres andre butikk. Med den fulgte et varelager fullt av gamle og utgåtte produkter. 

– Kona mi sier jeg maser fælt om varelageret når jeg snakker jobb. Men for høyt varelager tar knekken på mange, sier Olav.


Tidligere måtte vi ringe regnskapsfører for å høre om vi tjente penger eller ei. Nå kan vi følge med selv hver eneste dag. Det er deilig!


Han opplever at sportsbransjen generelt er redd for å gå tom for varer.

– Det er jo krevende å selge ski for eksempel, for du skal ha riktig spenn og riktig lengde når kunden kommer. Men med for høyt varelager mister du likviditeten. 

Høyt konkurranseinstinkt i Bull Ski og Kajakk
– Konkurranseinstinktet er skyhøyt, noe som gjør at vi må ta grundige vurderinger før vi evnt setter i gang intern- og salgskonkurranser. For det tar helt av og blir nesten ukoselig, ler Olav.

– Vi har hatt store voksesmerter hver gang vi har vokst mer enn 10%. Det er lett å tenke at “siden vi økte så mye i år, gjør vi det neste år også”. Men så gjør du kanskje ikke det, og da sitter du der med skjegget i postkassa og et alt for høyt varelager. Det første tapet er det billigste og da må du bare selge unna. I verste fall må du kaste varene.

Da alt ble nettbasert

I mars 2020 måtte Bull Ski og Kajakk stenge butikken da pandemien traff Norge.

– I starten ble vi nødt til å permitterte alle ansatte 50%. Det føltes jo helt forferdelig, sier Olav. 

Med nedstengingen fikk de et spark bak til å ta tak i nettbutikken.

– Alt ble nettbasert. Så vi lagde en kampanje der vi dumpa prisene og måka på. Og så tok det helt av.

Etter noen uker innenfor husets fire vegger fikk nordmenn flest et økende behov for å komme seg ut i friluft og aktivitet. For Bull Ski og Kajakk ble alt snudd på hodet.

– Da var det alle mann på dekk. Kontoret ble forvandlet til pakkestasjon og nettlager, det var litt kaos her en periode, ler Olvar.

– Nå har vi heldigvis en egen avdeling til nettbutikk. Omsetningen har økt fra 7 millioner til 40 millioner. Nettbutikken utgjør nå mer enn 40% av omsetningen til hele bedriften.

Mistet regnskapet

I 2020 gikk regnskapsbyrået Bull Ski og Kajakk da brukte konkurs.

– Vi jobba blindt i 2-3 måneder. Vi fikk ikke ut papirer, hadde ikke tilgang til konto eller noen ting. Det var masse penger på konto, som betydde at vi også skyldte masse penger. Men vi hadde ikke peiling på hvor de skulle. Det var helt krise, forklarer Olav.

Avanse Regnskap fikk oppdraget med å rydde opp, og førte Bull Ski og Kajakk over til det skybaserte regnskapssystemet Tripletex. I følge Olav ble det en totalforvandling over natta.

– Med Tripletex har vi fått mye bedre oversikt, det er ut av en helt annen verden! Nå får vi et øyeblikksbilde av økonomien. Tidligere måtte vi ringe regnskapsfører for å høre om vi tjente penger eller ei. Nå kan vi følge med selv hver eneste dag. Det er deilig!

Av 3820 gasellebedrifter i 2021, bruker hele 26% av alle gasellene Tripletex.

– Dette er utrolig moro, siden starten har Tripletex fokusert på bedrifter i vekst der automasjon og effektivitet har stått sentralt, sier Hege Oustad som er daglig leder i Tripletex.

Hege Oustad er daglig leder i Tripletex
Hege Oustad, daglig leder i Tripletex.

– Hva tenker du er årsaken til at Tripletex har så høy andel av gasellebedriftene? 

– Jeg tror det kommer av at vi er og har hele tiden vært opptatt av å lage en løsning som gjør at grundere og bedriftseiere kan fokusere på utvikling og vekst. Og så kan Tripletex-løsningen ta hånd om regnskapsdelen og det administrative. En grunder skal fokusere på det som er driverne i selskapet og det som skaper verdi, dette legger vi stor vekt på når vi utvikler Tripletex.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.