Blogg

Fagblogg

Utvikling av digitale medarbeidere som elsker kjedelige oppgaver har sørget for at teknologiselskapet har vokst kraftig.

Bård Myrstad og Erik Leung sa opp jobbene og satset alt på Simplifai.

Glem sykefravær, overtid og ferieavvikling. De jobber døgnet rundt, trenger aldri lunsjpause og elsker de store og kjedelige oppgavene. Kanskje er din neste kollega en digital medarbeider? Da skal du ikke se bort ifra at den har blitt født i et kontorfellesskap i Oslo sentrum, hvor de jobber med å gi «AI til folket».

– Her utvikler vi digitale medarbeidere som forenkler og automatiserer arbeidsprosesser. Vår chatbot, e-postbot og dokumentbot gir lavere kostnader, økt effektivitet og kundetilfredshet, færre feil og mer motiverte ansatte uten masse repetitive oppgaver, sier daglig leder i Simplifai, Bård Myrstad, engasjert fra deres hovedkontor i hovedstaden.

Ideen dukket opp i 2017. En AI-bølge veltet innover landet. De to kameratene og småbarnsforeldrene, Bård Myrstad og Erik Leung, sa opp jobbene og satset alt på å utvikle digitale medarbeidere som lærer, samarbeider og jobber uavbrutt med automatiserte arbeidsoppgaver. Fra dag én har målet vært å ta en posisjon i det globale markedet.

– Man må tørre å satse og ofre mye for å komme dit. I utgangspunktet er et prosjekt som dette galskap.


I utgangspunktet er et prosjekt som dette galskap


De innså at de trengte tre ting for å lykkes: Finansiering, kompetanse og et godt system for å holde orden på disse to tingene.

LES OGSÅ: Lyst til å starte for deg selv? Slik blir de første 3 månedene.

Folk, flyt og finansiering

– Vi hadde ingen formue eller pengebinge å forsyne oss av under etableringen. Derfor tok vi på oss prosjekt- og konsulentoppdrag for å sikre inntekter og likviditet fra dag én. Parallelt startet jakten på investorer, sier Myrstad.

Neste prioritet, og minst like viktig: Kompetansen. De måtte finne de riktige menneskene.

To år etter oppstarten har Simplifai vokst til 70 ansatte, kontorer i tre land og ansatte fra sju nasjonaliteter.

– Kunstig intelligens krever et tverrfaglig team, med både matematikere, statistikere, utviklere, systemarkitekter og konsulenter. Dette er en veldig ettertraktet og etterspurt kompetanse. Derfor har vi nå kontorer med ansatte i tre land – både India, Ukraina og Norge. Dette er ikke først og fremst for å spare penger, men å ha de flinkeste hodene innenfor fagfeltene, sier Myrstad.

Gründerne kom begge fra etablerte selskaper med all verdens støttefunksjoner på både HR og regnskap. Nå sto de plutselig alene.

– Vi innså raskt at vi manglet én vital ting: Et komplett regnskaps- og økonomisystem for å håndtere alt fra regnskap og lønn til timeføring, prosjektregnskap og utlegg.

– Da var det avgjørende at vi raskt og enkelt fikk tilgang til et system som gjorde at vi overholdt alle lover og regler, hadde orden og oversikt.

Simplifai, som lever av å automatisere oppgaver og effektivisere hverdagen til andre bedrifter, var både kresne og kravstore i valg av system. Til slutt fant de akkurat det de trengte. Hos Tripletex.

Ingen sure system-miner

For Simplifai var det avgjørende å ha et så enkelt og tilgjengelig system at medarbeiderne slapp å bruke mye tid, energi og frustrasjon på å lære og forstå systemet.

– I mange bedrifter er dessverre økonomisystemet et velkjent frustrasjons-tema ved kaffemaskinen. «Æsj, nå var det den forbanna timeføringen igjen», eller «Søren, hvordan var det jeg registrerte utlegg egentlig?» Det har vi aldri hørt eller opplevd med Tripletex.

Prøv Tripletex gratis nå – helt uten forpliktelser!

To år etter oppstarten har Simplifai vokst fra 2 til 70 ansatte, har kontorer i tre land og ansatte fra sju nasjonaliteter. De doblet inntektene fra 2018 til 2019, og sikter mot å gjøre det samme også i 2020. De har gått fra å være en start-up til scale-up – klare for å erobre verdensmarkedet.

– Tripletex har kunne vokse sammen med oss, og dekke våre behov både som liten og stor. Og vi har ingen planer om å bytte selv om vi vokser videre, sier Myrstad.

LES OGSÅ: Vi fulgte Hannes gründerreise. Slik gikk det.

Velkjente voksesmerter

Daglig leder og Tripletex-gründer, Hege Oustad, kjenner seg igjen i mange av utfordringene Bård Myrstad beskriver fra deres egen vekstreise.

Hege Oustad er daglig leder i Tripletex, og kjenner seg igjen i Simplifai sin vekstreise.

– Vi har opplevd det selv, og ser dette hos kundene våre også. Etablering og vekst er krevende øvelser, og det er dessverre ikke alle som lykkes. Likviditet og økonomistyring er kanskje ikke det man helst vil bruke tid på som gründer, og det er derfor viktig for oss å levere effektive løsninger for nettopp disse utfordringene, sier Oustad.

Forenkling og automatisering er jo ledestjerner for oss i Tripletex også, derfor er det ekstra gøy å se at Simplifai lykkes så godt med satsningen sin, legger hun til.


Vi tror du også kan være interessert i…