KOK: Hoppet av pilotkarrieren for å bli badstuegründer

Det ligger en viss ironi i at det var flytende badstuer som skulle bli starten på Kristin Lorange sin gründerkarriere – hun som i utgangspunktet likte verken badstue eller kaldt vann.

Men etter en teambuilding-tur i Stockholms skjærgård, der hun noe motvillig ble med sine badeglade pilotkolleger i en flytende badstue, ble hun frelst. Hun likte idéen så godt at hun etablerte bedriften KOK, og brakte de flytende badstuene til Oslo, slik at enda flere kunne få oppleve dette.

– Pilotjobben var i utgangspunktet drømmejobben, men ønsket om å starte noe eget, basert på verdier som bærekraft, fellesskap og nærhet til naturen, ble sterkere og sterkere, sier Kristin.

Fem år etter at første badstue ble sjøsatt i Bjørvika har KOK 9 flytende badstuer for utleie og 32 ansatte. Nå snuser de på nye muligheter for ekspansjon.

Kontroll på regnskapet gir suksess

Inntil Kristin etablerte KOK i 2017, visste hun ingenting om å starte AS eller å bygge organisasjonskultur. Hun hadde lest mye, hadde en tydelig idé om hva hun ville starte, og visste at hun trengte gode støttespillere på laget for å bygge bedriften. 

Kristin Lorange. Fra pilot til gründer og daglig leder i KOK.
Kristin Lorange, gründer og daglig leder i KOK. Se hennes oppstartstips lenger nede i saken.

For å få kontroll på regnskapet fra første stund tok hun i bruk regnskapsprogrammet Tripletex og koblet tidlig på en regnskapsfører.

– Regnskap er ikke det jeg er best på, så for meg er det opplagt at jeg skal ha hjelp her. Vi har brukt Tripletex siden oppstarten og er veldig fornøyd. Det kan jeg genuint anbefale til andre, sier Kristin.

Etter en oppstartsperiode med opp- og nedturer har KOK fått et større behov for å finne nye løsninger for å optimalisere regnskapet. 

– Vi trenger en regnskapsfører som har god forståelse for vår bransje, og som kan hjelpe oss å ta bruk automatiseringen og alle de smarte løsningene som finnes i Tripletex. Vi trenger enda bedre innsikt i datagrunnlaget vårt for å forstå hvor vi skal legge kruttet fremover, sier Kristin.

Vivian i Mer enn tall bruker Tripletex og er regnskapsfører for KOK.
Vivian Larsen i Mer Enn Tall har lang erfaring med å hjelpe oppstartsbedrifter.

Derfor begynte KOK høsten 2022 å samarbeide med regnskapsfører og daglig leder i Mer Enn Tall, Vivian Larsen. Hun har lang erfaring med å hjelpe oppstartsbedrifter, og har tidligere vært utleid som økonomisjef til selskaper. 

Hvilke utfordringer er det KOK trenger hjelp med?

– Periodisering av omsetningen er et område. Folk kjøper gjerne gavekort eller booker tid flere uker i forveien. Å plassere rett omsetning i riktig måned kan være krevende, sier Vivian.

Mer Enn Tall blir en viktig støttespiller for KOK fremover. Gjennom enda mer innsikt i økonomien, får Lorange og selskapet et bedre beslutningsgrunnlag med tanke på alt fra nye prosjekter til fremtidig ekspansjon. 

Ved å benytte Tripletex er det tilrettelagt for et godt samarbeid mellom partene, siden de har den samme oversikten. 

På utkikk etter regnskapsfører? Regnskapsmatch finner den rette for deg og din bedrift.

Tilbyr en unik opplevelse

Da Kristin etablerte KOK hadde hun et ønske om å skape en motvekt til alt det digitale. Hun så et behov for møteplasser der folk kan gjøre hyggelig ting sammen, uten at det handler om konsum eller at det krever masse utstyr. 

– Vi trenger kortreiste naturopplevelser og lommer i hverdagen, hvor vi kan legge fra oss mobilen. På våre badstuer kan folk møtes, få et avbrekk og ta vare på seg selv. Det er bra for både fysisk og mental helse.

For å kunne tilby en unik opplevelse har KOK bygget opp en solid rigg og holder høyt fokus på vedlikehold og sikkerhet. Badstue-mestere sørger for renhold, at gjestene har det bra og er trygge. Og alle som jobber på båtene må igjennom et sikkerhets- og livredningskurs.

Ønsker å inspirere andre gründere

Lorange forteller at de har forsøkt å ekspandere KOK med mange små enheter, såkalte satelittbadstuer, i blant annet Hamar, Holmestrand og på Hvalstrand. 

– Vi ønsker å være i det øvre sjiktet både når det gjelder kvalitet og pris. Det koster. Korona viste oss hvor sårbart og krevende det er å være små. Her fikk vi dessverre en dyr erfaring, sier hun.

Nå flytter KOK nesten alle badstuene tilbake til Oslo og skal effektivisere og optimalisere driften før de på nytt ser på ekspandering. Da blir det naturlig å tenke de største byene i Norge i første omgang. 

– Men det krever kapital, og det tar for lang tid å bygge opp gjennom drift. Derfor kommer vi til å se etter en ekstern investor som vil være med på en ekspansjon, sier Kristin.

– Hva har du lært av å starte og drive egen bedrift?

– Startup handler om å prøve og feil. Vi har vært gjennom noen krevende perioder, men samtidig er det i motvind en lærer å seile. Det er hardt arbeid, men også svært lærerikt og gøy. 

Lorange sier hun gjentatte ganger har spurt seg selv om hun tror KOK har verdi og livets rett. 

– Hver gang har svaret vært ja, og det er god nok grunn til å fighte videre, sier hun.

Les også: Slik skal Hun Etablerer øke andelen kvinnelige gründere

Tips til andre som ønsker å starte for seg selv

KOK badstuer. Et sted for å møtes og få avbrekk.
– På KOK kan folk møtes, få et avbrekk og ta vare på seg selv. Det er bra for både fysisk og mental helse, sier Kristin Lorange.

– Hvilke tips vil du gi til andre gründerspirer?

1. Prioriter hva du bruker tiden din på

Gjør en kartlegging av de grunnleggende funksjonene og tenk etter hva du er god på og ikke. Du må ikke gjøre alt selv. Få med deg gode støttespillere på laget som kan være med på å bygge opp prosjektet. Regnskap er ikke det jeg er god på, så derfor velger jeg å sette bort til Vivian. 

– Det lønner seg å koble på en regnskapsfører så tidlig som mulig. Mange prøver å gjøre det selv, men mangler kompetansen. Vi ser at det ofte fører til feil og blir et forstyrrende element. Så blir vi koblet på likevel for å rydde opp, og det ender med å bli dyrere, sier Vivian.

2. Deleger tid til faste oppgaver

I en startup har man gjerne mange hatter og forskjellige roller.

I KOK har vi en fast tid hver uke til økonomi og regnskap, og vi har fast ukesmøte med Vivian. Det gjør at vi må forberede oss og får ting gjort. Og så sørger vi for kontinuitet og forutsigbarhet når det ligger i kalenderen, istedenfor å skyve oppgavene foran oss.

3. Effektivt samarbeid

For å få et effektivt samarbeid har vi valgt å jobbe på et felles område på Google. Der samler vi alt av relevant informasjon, og redigere direkte i dokumentene. Da unngår vi at ting går tapt i eventuelle maildialoger, og vi har alltid siste oppdaterte versjon.

4. Sende inn årsregnskap tidlig

Vi har som mål å sende inn årsregnskap for begge selskapene i januar. Da får vi ryddet unna det gamle året og kan se fremover – det gir energi! I fjor klarte vi det i mars, i år ble det tidlig februar, neste år klarer vi det i januar. Ikke minst er det fint for regnskapsfører som skal forholde seg til andre selskaper som også har de samme fristene.

5. Tør å satse

Ta sats og hopp i det med begge beina dersom du har tro på prosjektet ditt. Det er ikke farlig å feile.

Finn den rette for deg og din bedrift – match med en regnskapsfører her

Skrevet av Linda Åsvold

Digital innholdsprodusent i Tripletex

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.