Til fagbloggen – Datadrevet innsikt gjør kundene rustet for vekstFagbloggFor regnskapsførereKunderPublisert08.03.2023Sist oppdatert03.01.2024Det nyetablerte regnskapsbyrået Ardan bruker teknologi og regnskapsførere med tung rådgivningserfaring for å skape merverdi for ambisiøse kunder.– Teknologien er i en voldsom utvikling, også innen regnskap. Samtidig sitter mange fortsatt og puncher mye manuelt. Fokuset ligger i stor grad på regnskap – når det finnes mange andre muligheter for å bistå kunden, sier Bernhard Rostad.Han er daglig leder i regnskapsbyrået Ardan, som ble etablert av den Stavanger-baserte gründerfabrikken Arta+. Med tung erfaring fra egne oppstartsselskaper, som Front Innovation og Mano pizza, så Arta+ et uforløst potensial for små og mellomstore bedrifter i regnskapsbransjen. Det ble starten for Ardan, et byrå som skal favne mer enn regnskap, og som retter seg mot både startups og andre bedrifter med vekstambisjoner.– Kan utnytte grunndataen mye bedre– Som regnskapsbyrå sitter vi på alt av grunndata til selskapet. Det gir oss et godt utgangspunkt til å bidra enda mer til selskapets vekst og utvikling, ved siden av å tenke løpende regnskap, forklarer Bernhard.Han er ikke selv regnskapsfører. En Master i finans fra University of Denver og erfaring som business controller fra Choice Hotels og Management Consulting i CapGemini Invent, har imidlertid gitt ham god innsikt i å se behov fra kundenes perspektiv.– Jeg har fått med meg verdifull læring om hva kundene ønsker og trenger, og det tar jeg med meg inn i Ardan.Bernhard Rostad, daglig leder i Ardan.– Stor merverdi for kunder med vekstambisjonerBernhard mener det er et hull i markedet når det gjelder innsikt, og det er en viktig del av forretningsmodellen til Ardan.– En stor del av jobben vår vil være å synliggjøre data gjennom innsikt og dashboards. Det gir kundene våre lett tilgjengelige KPIer og gjør det enkelt å løpende følge inntekter og utgifter.Etter mye research har de valgt å jobbe med blant annet Subtrackr – en integrasjon som gir bedriften oversikt over abonnementer og kontrakter. De bruker Subtrackr, som kan integreres med Tripletex, for å hente ut data og lage enkle og oversiktlige dashboards.Sammen med innsikt satser de også tungt på rådgivning. Derfor har regnskapsførerne i Ardan også bakgrunn fra rådgivning eller konsulentvirksomhet.Han forteller at denne måten å jobbe på, som forutsetter at kundene er rigget for å utnytte mulighetene som ligger i det, har gitt god respons.– Vi tror at de som ønsker å samarbeide med oss, er små og mellomstore selskaper som ønsker vekst og ser merverdien i innsiktsmodellen vi bygger. Det betyr også at de setter pris på at vi stiller krav til dem for at de skal få mest mulig ut av samarbeidet.Automasjon frigjør tid til innsikt og rådgivningNår Ardan nå går inn i regnskapsbransjen med en ambisjon om å fylle et hull i markedet, har de valgt en fastprismodell.– Det har vi gjort fordi det stiller tydelige krav til oss. Vi må jobbe smart og effektivt for å generere lønnsomhet når vi opererer med fastpris, sier Bernhard.For å kunne lykkes med fastpriskonseptet og å frigjøre tid til å levere på mer enn bare rent regnskapsarbeid, spiller automasjon en nøkkelrolle. – For eksempel genererer selskaper i restaurantbransjen store volum med bilag. Da blir automatisering et must for å kunne operere med den modellen vi gjør.– Jo mer av rutinearbeidet som kan forenkles og automatiseres, jo mer tid frigjør vi til å jobbe enda grundigere med den delen vi tror virkelig kan gi den ekstra verdien for kundene våre, nemlig rådgivning og innsikt.Velger Tripletex som systemleverandør for alle kunderMuligheten for automatisering og tilrettelegging for enda mer innsikt for kundene deres og en løsning som er enkel for kundene å sette seg inn, er en viktig grunn til at Ardan har valgt Tripletex som systemleverandør for alle sine kunder.– Arta+ har ført regnskapet for alle selskapene sine i Tripletex fra før, med svært god erfaring. For oss handler det ikke først og fremst om hvor enkelt systemet er for oss som jobber med regnskap til daglig. Det viktigste er hvor enkelt det er for kundene våre. Det må være enkelt og intuitivt, og det vet vi at Tripletex er.Han trekker også frem partnerstøtten i Tripletex som verdifull. – Særlig i starten har tett partneroppfølging vært viktig for oss. Vi har fått god veiledning. De som jobber i Tripletex er proaktive, og har vært lett tilgjengelige både på chat og telefon, slik at vi har fått en veldig god start.Skrevet av Tina Stilson Prøv oss gratis i 14 dager!Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift. Prøv gratis Se priserAndre relevante artikler FagbloggLivet i TripletexPublisert12.04.2024AI er endelig tilgjengelig for alle Teknologieksplosjonen vi opplever nå, vil prege Tripletex og hvordan vi jobber fremover FagbloggLover og reglerPublisert10.04.2024Sist oppdatert12.04.2024Endringen fra Skatteetaten som påvirker alle norske selskaper I år bør du være tidlig ute med årsoppgjøret og skattemeldingen. En tidlig start kan ikke bare gi bedre oversikt over økonomien, men også muligheter for å effektivisere prosessen. FagbloggTripletex forklarerPublisert09.04.2024Sist oppdatert09.04.2024Hva er skattefradrag? De viktigste fradragene du bør kjenne til Skattefradrag er en reduksjon i skatten du må betale. Når du eller bedriften din har kostnader som er til nytte for driften, som utstyr, bil eller møbler, kan du trekke…Prøv Tripletex gratisÅ prøve Tripletex er helt gratis og uforpliktende. Kontoen krever ikke betalingsdetaljer og utløper automatisk etter prøveperioden på 14 dager dersom du ikke ønsker å fortsette. Hei 👋 Lurer du på noe? Send meg en melding!