En av tilbakemeldingene vi har fått fra våre betabrukere er at det kan være vanskelig å forstå forskjellen mellom de forskjellige sum-funksjonene SUM, SUMROWS og SUMCOLUMNS. Det har vi tatt hensyn til og fra nå av er det kun èn sum-funksjon, og den heter … SUM!
Denne funksjonen har blitt oppgradert slik at den nå kan brukes i stedet for både SUMROWS og SUMCOLUMNS.
Noen eksempler:
SUM(autogruppe) – Her kan autogruppe referere til både rader eller kolonner og SUM vil håndtere begge deler korrekt.
SUM(ROWS()) – Hvis man ønsker å summere alle rader som er gruppert under denne. Funksjonen ROWS brukes her for å hente ut listen over underliggende rader og denne listen sendes så inn til SUM for summering. NB: Tidligere kunne man gjøre dette ved å skrive SUM() uten argumenter. Dette er ikke lenger mulig – man må alltid sende inn ett eller flere argumenter til SUM for å angi hva som skal summeres.
Alle eksisterende rapporter har blitt konvertert slik at de nå bruker SUM på den korrekte måten, så det er ikke nødvendig å foreta seg noe – alle rapporter skal fungere som før!
Vi hører gjerne fra dere hvis dere har noen kommentarer til dette eller til rapportmodulen generelt, så hvis du har noe på hjertet er det bare å fylle ut dette skjemaet.
Det er nå introdusert mulighet for å filtrere og sortere lister. I tillegg har vi lagt til en godbit for avanserte brukere!
FILTER(liste, kriterium): Denne funksjonen brukes til å filtrere en liste. Den returnerer en ny liste som bare tilfredsstiller kriteriet. Vanligvis vil man bruke denne funksjonen i kombinasjon med andre funksjoner. Her er et eksempel:
SORT(liste): Denne funksjonen sorterer en liste. I likhet med FILTER vil den vanligvis brukes i kombinasjon med andre funksjoner. Her er et eksempel:
MAP(liste, uttrykk): Denne funksjonen tar en liste og returnerer en ny liste som inneholder resultatet av uttrykket for hvert element i lista. Forvirrende? Kanskje dette eksempelet gjør det enklere å forstå:
Det har blitt introdusert to nye funksjoner som gjør det mulig å rapportere tall for hvor mye som er fakturert A-konto på prosjekter.
PROJECT.PERIOD_INVOICED_ON_ACCOUNT(): Hvor mye som er fakturert A-konto i perioden
PROJECT.TOTAL_INVOICED_ON_ACCOUNT(): Hvor mye som er fakturert A-konto totalt, til og med perioden
Disse funksjonene kan være nyttige hvis man for eksempel ønsker en rapport som viser utestående fakturabeløp på prosjektene. (En A-konto faktura er en faktura som sendes som en delbetaling på en forventet kostnad, og dette brukes mye i forbindelse med prosjektfakturering.)
Nå slipper du å huske navnet på alle funksjonene i rapporteditoren!
Det kan være vanskelig å huske navnet på alle funksjonene som er tilgjengelig når man skriver formler i rapportene.
Men fortvil ikke! Fra nå av vil det automatisk komme opp en liste over funksjoner etterhvert som man skriver. Man kan også bruke “pil ned”-knappen for å få opp en komplett liste over alle funksjoner før man har begynt å skrive.
Modulen er foreløpig i beta og videreutvikles fortløpende.
Allerede nå har en blant annet tilgang til:
Å skreddersy egne rapporter
Et bibliotek av rapportmaler
Dele rapporter med andre i selskapet
I tillegg har alle eksisterende rapporter blitt samlet på en egen side i Tripletex. Denne nye siden og den nye funksjonaliteten finner du som et eget menypunkt, Rapporter, i hovedmenyen.