Chat with us, powered by LiveChat
Blogg

Fagblogg

Dette gjesteinnlegget er skrevet av Hanne Christine Hønningstad fra Hamar. Like før jul sa hun opp jobben for å følge gründerdrømmen. Vi vet det er mange som går rundt med en lignende drøm om å starte for seg selv. Derfor har vi bedt om å følge Hanne på veien mot å bli sin egen sjef. I dette innlegget deler hun noen av sine første erfaringer fra etableringen av en ny virksomhet.

Hanne Christine Hønningstad
Hanne Christine Hønningstad fra Hamar lever ut gründerdrømmen

Jeg har hatt en drøm i lang tid; jeg har drømt om å åpne butikk. Det skulle ta mange år fra jeg først lekte med tanken til jeg satte idéen ut i livet. Høsten 2018 begynte planene å ta form, og tilfeldigheter gjorde at jeg plutselig sto ved et veivalg: enten gjør jeg dette nå, eller så må jeg legge drømmen på is. Jeg valgte å hoppe i det, og mandag 17. desember 2018 sa jeg opp en trygg jobb i eiendomsbransjen.

Fra og med da av tok jeg fatt på alt som må ordnes for å starte opp et firma. Jeg har vært med på å starte firma tidligere, og selv om det var en helt annen bransje, er veien frem til etablert firma veldig lik.

Det første jeg gjorde var å sette en dato for åpning av butikken. Jeg synes det er viktig å sette seg mål som man kan jobbe ut fra. Dette gjelder uavhengig av om du skal starte en butikk, et arkitektkontor, en konsulentvirksomhet eller hva som helst annet. En klar frist gjør det lettere å motivere og være streng med seg selv. Jeg bestemte meg for å få med meg hele sommersesongen, og landet på datoen 2. mai 2019.

Flere på laget

Jeg har også vært så heldig at jeg har fått med meg en person til på laget. Kjersti og jeg kjente ikke hverandre fra før, men ble introdusert for hverandre av en felles venninne. Jeg hadde snakket om å åpne butikk, og Kjersti hadde akkurat flyttet til Hamar. Hun har jobbet i, drevet og eiet klesbutikker «hele sitt liv». Det kunne ikke vært en bedre match!

Med to personer som samarbeider om driften, får vi forhåpentligvis bedre tid. Den vil vi bruke til å drive med sosiale medier og til å bygge opp en nettbutikk, samtidig som vi driver butikken.

Dette er både vanvittig gøy, spennende, vanskelig og utrolig lærerikt! En så bratt læringskurve har jeg sjelden eller aldri vært med på.

Mye administrasjon i startfasen

Det aller første jeg måtte gjøre for å komme i gang med driften var å stifte selskapet, og med det måtte jeg finne et navn til butikken. Det ble mye grubling frem og tilbake, jeg ville ha et enkelt, norsk navn, som i seg selv forteller hva man kan forvente i butikken. Et uttrykk jeg og mange bruker er «så fint» eller «fint». Og sånn ble det til, butikken skal hete «Fint».

Etablering av et selskap i Brønnøysundregistrene er veldig enkelt. På nettsidene deres finnes alt man trenger av registreringsskjemaer og veiledninger. So far, so good.

Videre måtte jeg snakke med banken. Det måtte søkes om kassekreditt, lån, driftskonto, skattetrekkskonto og nettbankløsning. Jeg gikk til min lokale bank, som heldigvis hadde opplegget klart. Så snart jeg hadde registrert inne på bankens nettside at jeg var i ferd med å etablere en bedrift, ble jeg oppringt av banken, forsikringsselskap og regnskapsfirma. For å søke om kassekreditt og lån måtte jeg levere inn et budsjett, som viste antatt omsetning og kostnader første driftsår. Hm, dette var slett ikke lett!

Jeg kom frem til at jeg også her måtte finne et mål for inntektene, og så regne meg baklengs til hvor mye jeg måtte kjøpe inn av varer, samt legge inn lønnskostnader, kostnader for husleie, forsikring og markedsføring samt andre driftskostnader.

Les også: Forretningsplan – Avgjørende for å lykkes

Knekk i selvtilliten

Banken var først entusiastisk, men deretter ble interessen heller laber. Jeg fikk inntrykk av at banken ser på dette som et risikoprosjekt. Sånt gir meg litt blandede følelser. På den ene siden er det forståelig at de må stille kritiske spørsmål, men samtidig er det litt vanskelig å innse at ikke alle har like stor tro på drømmen min som meg.

Jeg gikk derfor til en annen bank, som har vist at de har tro på meg, og umiddelbart kom selvtilliten tilbake. Et tips fra meg til alle andre gründere er derfor å ta kontakt med flere ulike banker, og deretter velge den med best match og forståelse for akkurat din bedrift.

Fint AS illustrasjon

Fysisk butikk eller nettbutikk?

Jeg bestemte meg tidlig for å ha nettbutikk i tillegg til fysisk butikk. Grunnen til dette er først og fremst at jeg ønsker et ekstra ben å stå på. Hamar er en relativt rolig by, og de siste årene har butikk etter butikk forsvunnet fra sentrum. Mange har flyttet til det nye kjøpesenteret, etter at det åpnet for noen år siden. Nå vil jeg bidra til å få liv i sentrum igjen.

Selv om jeg er optimistisk av natur, innser jeg at det vil ta tid å få opp aktiviteten i sentrumsgatene. Derfor vil en nettbutikk hjelpe meg med å holde omsetningen oppe, selv på rolige dager. Etter min mening er det fullt mulig å få bra omsetning i nettbutikken, forutsatt at utvalget er godt, at den er enkel å bruke, har et spennende utseende, har betalingsmuligheter som f.eks Klarna, kredittkort og kanskje Vipps. Og ikke minst må man være synlig, og nå ut til riktig kundegruppe på nett og sosiale medier.

Neste steg

Jeg ønsker også å ha et regnskapssystem, hvor jeg enkelt kan føre regnskap selv. Både for å spare penger, men også for å alltid ha oversikten. Den optimale løsningen kom jeg over da jeg kontaktet Tripletex. Der fikk jeg gode råd og tips, blant annet om integrering mot nettbutikkløsningen levert av Mystore. I startfasen har jeg ikke fått satt meg så mye inn i detaljene rundt Tripletex og Mystore. Dette vil jeg bruke tid på de neste ukene. Neste gang jeg skriver, vil jeg fortelle dere mer om hvordan jeg opplever å sette meg inn i Tripletex og Mystore.

For en heftig reise det har vært til nå, og dette er bare begynnelsen! Jeg gleder meg til fortsettelsen!

Les også: Dette må du tenke på når du skal starte nettbutikk

Om Hanne Christine Hønningstad Jeg er utdannet økonom og eiendomsmegler. Jeg har jobbet i eiendomsmeglerbransjen siden 1997, med boligmegling, næringsmegling, prosjektmegling og oppgjør. I 2005 etablerte jeg selskapet Megleroppgjøret AS sammen med en tidligere kollega. Vi vokste fra to til ti personer, utvidet til to avdelinger og hadde kunder fra hele Norge. I 2015 bestemte jeg meg for å gå ut av selskapet. De siste tre årene har jeg jobbet som controller/regnskapsmedarbeider.