Gudrun, daglig leder i Eske Interiør

Da Hanne S. Gjetmundsen etablerte Klart Regnskap våren 2021, hadde hun vært i et stort konsern i 6 år. Hun savnet både kundekontakt og variasjon i arbeidsoppgavene og valgte derfor å starte et nytt byrå.

– Det er friere å være for seg selv og man kommer tettere på kundene, sier Hanne.

Hanne, daglig leder og autorisert regnskapsfører i Klart Regnskap
Hanne S. Gjetmundsen er daglig leder og statsautorisert regnskapsfører i Klart Regnskap

Etter en anbefaling fra Anna Brown, som nylig ble partner i Klart Regnskap, ble Eske Interiør den første kunden til Klart Regnskap.

– Vi har hatt et spennende samarbeid så langt. Også elsker de hva de holder på med, så det er gøy å jobbe med dem, sier Hanne.

To år inn i samarbeidet møtes vi i butikken til Eske Interiør i Pilestredet park i Oslo.

Vi går gjennom lokalene – en godtebutikk av en interiørforretning – forbi lekre møbler, speil og lamper. For ikke å snakke om glass, dekor og tekstiler. Anna har allerede bestilt en lampe.

– Jeg jobbet her ved siden av studier for noen år tilbake, men da hadde jeg ikke råd til noe som helst, så nå skal jeg ta igjen det tapte, ler hun.

Stor suksess med interiør

Innerst i lokalet møter vi Gudrun Røste, som er daglig leder og partner i Eske Interiør. Hun har jobbet i selskapet siden 2018 og er blant annet ansvarlig for økonomien.

– Eske Interiør ble startet av Karina Holmen og Simon Bartley i 2004. Butikken har nok vært kjent for en litt annerledes og unorsk styling, drevet av den kreative ildsjelen og med fokus på å finne nye måter å sette sammen produkter på. Også har de vært flinke til å satse på unike leverandører og merker.

De siste årene har selskapet hatt en god vekst, noe som førte til at de flyttet butikken fra et lite hjørnelokale på Bislett til store lokaler i Pilestredet Park.

– I tillegg til den fysiske butikken, har vi nettbutikk, prosjektavdeling og agentur forklarer Gudrun.

Med vekst øker også de administrative oppgavene, og dermed krever økonomien et litt annet fokus. De valgte derfor å bytte regnskapsprogram da de byttet regnskapsfører i 2021.

En mer effektiv hverdag

Eske Interiør ønsket å automatisere de manuelle prosessene og effektivisere arbeidsoppgavene, samt få på plass en sterkere integrasjon mot kassesystemet.

En av de første oppgavene til Hanne, var å bistå med å flytte regnskapet og historikken over til regnskapsprogrammet Tripletex.

Lokalene til Eske Interiør i Pilestredet Park

– Vi har fått en helt ny verden med Klart Regnskap og Tripletex, fra å få månedsrapporter fra regnskapsfører til å nå kunne sitte ned i detaljene og få løpende oppdateringer på økonomien, sier Gudrun.

Integrasjonen med kassesystemet sørger for at daglige salg overføres direkte og blir bokført i Tripletex. Gudrun forklarer at det letter hennes rapportering og gjør at hun kan fokusere på andre ting.

– Siden data fra kassesystemet overføres automatisk hver dag, blir det også enklere å fange opp eventuelle feil, i tillegg til at man unngår risikoen for menneskelige feil. Tidligere ble denne dataen rapportert inn manuelt én gang i måneden, via regnskapsfører, forklarer Hanne.

Nyttig å inkludere regnskapsfører

Gudrun sitter mer hands on med regnskapet nå, og mener det er en stor fordel.

– Jeg liker å bruke statistikk og tall til analyse og strategi. Man kan selvsagt treffe godt med å basere innkjøp på teft og erfaring, men jeg tror man tar bedre beslutninger dersom man også legger statistikk og tall til grunn, sier Gudrun.

Ved siden av å bruke systemene som et styringsverktøy, fungerer Hanne og Klart Regnskap som en rådgiver i tillegg til å være regnskapsfører.

– Det har vi hatt stor nytte av, spesielt i perioder der det har vært vekst i selskapet. Men også nå, i tider med økonomisk uro, er det viktig med god innsikt og å snakke med de som er tettere på samfunnsøkonomiske endringer.

– Gjennom Klart Regnskap har vi en sparringspartner og en fagperson.

Eske Interiør samarbeider med Klart Regnskap
Nyttig – og hyggelig – samarbeid: Anna og Hanne i Klart Regnskap jobber tett sammen Gudrun i Eske Interiør.

Viktig med god kundekontakt

Klart Regnskap har sammen med Eske Interiør jobbet for å effektivisere rutinene deres, slik at de kan forenkle hverdagen og få mer tid til det som generer vekst.

– Når vi kjenner kunden godt kan vi rådføre bedre og vi får en helt annen informasjonsflyt. Det fører til at de får et bedre produkt, og vi får en spennende og mer interessant jobb, sier Hanne.

Hun er tydelig på at Tripletex gjør det enklere å samarbeide.

– Det er fordi vi sitter i det samme systemet og har den samme oversikten. Da er det lettere å forstå hva den andre parten snakker om, og vi kan enkelt overføre oppgaver mellom oss ved behov.

Fra et revisor-ståsted har Anna tidligere anbefalt Tripletex som regnskapsprogram.

– Jeg hadde et inntrykk av at det var brukervennlig og intuitivt. Og jeg er veldig glad for at det inntrykket er bekreftet, nå som jeg jobber som regnskapsfører, sier hun.

Skrevet av Linda Åsvold

Digital innholdsprodusent i Tripletex

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.