Daglig leder i Tripletex, Hege Oustad, forsyner seg med kake med Gaselle-diplom i bakgrunnen.

Skrevet av Hege Oustad

Hege er daglig leder i Tripletex, og har jobbet i selskapet i snart 14 år.

Norske bedrifter er blant Europas beste på digitalisering og bruk av skytjenester. Utviklingen har vært avgjørende for at selskapet som startet som et hobbyprosjekt for 20 år siden, kan feire gasellestatus for åttende gang.

Hvert år gjør Dagens Næringsliv ære på landets raskest voksende bedrifter med sin “Gaselle”-kåring, og i Tripletex kan vi henge vårt åttende diplom på veggen. 

Vi feirer også at det er 20 år siden selskapet så dagens lys, som et hobbyprosjekt ved siden av gründeres vanlige jobber. Idéen var å lage et nettbasert økonomisystem som oppfylte alle behovene til en liten eller mellomstor bedrift.

I dag er vi størst i Norge, med over 80.000 bedrifter på kundelisten og 300.000 brukere. Neste år forventer vi å passere én milliard kroner i omsetning, etter en gjennomsnittlig vekst på 53 prosent de siste ti årene. Hvordan kan noe så tilsynelatende traust som et regnskapsverktøy vokse så kraftig?

Jeg skulle gjerne plassert hele æren hos våre unike produkter og fantastiske ansatte. Det er imidlertid ingen tvil om at veksten vår også har vært drevet av den kraftfulle digitaliseringen av det norske samfunnet vi har sett i samme periode, og ikke minst bedriftenes evne til å utnytte mulighetene i ny teknologi.

Norge har over flere år hevdet seg helt i toppsjiktet av den såkalte DESI-indeksen som måler digital modenhet i EU/EØS-området. I arbeidslivet ser vi gevinstene blant annet gjennom automatisering av komplekse og repetitive prosesser, som frigir tid de ansatte kan bruke på mer verdiskapende og meningsfylte oppgaver. 

Få steder ser vi dette bedre enn blant våre kunder i regnskapsbransjen, der tilgang til mer sofistikert programvare gjør at en regnskapsfører bruker stadig mindre av tiden sin på talltasting og bilagskontroll, og mer på strategisk rådgivning og oppfølging av kunder. 

Det viktigste valget

Da vi startet Tripletex tok vi en helt avgjørende strategisk beslutning, nemlig at produktet skulle leveres som en skytjeneste. Dette er et samlebegrep for programvare og infrastruktur tilgjengelig over internett, hvor brukernes data behandles og lagres i eksterne datasentre i stedet for på lokale maskiner.

I 2002 var skytjenester fortsatt noe for spesielt interesserte, og flere konkurrenter ristet på hodet. I dag er “skyen” den nye gullstandarden for å konsumere og levere tjenester over internett, og nok en gang er Norge blant landene som viser vei. Oppdatert DESI-statistikk viser at 60 prosent av nordiske bedrifter bruker minst én type skytjeneste, en andel som er nesten dobbelt så høyt som gjennomsnittet i EU.

En av de største fordelene med skybaserte løsninger er at de er enkelt tilgjengelige uansett hvor man befinner seg. Dette så vi tydelig under pandemien, da vi plutselig måtte holde samfunnet i gang fra våre respektive hjemmekontor, og samhandle digitalt på et helt annet nivå enn tidligere. 

Men det er også en rekke andre fordeler som kan forklare hvorfor bedrifter og offentlige virksomheter går mot skyen. I Regjeringens nasjonale strategi for bruk av skytjenester fra 2016, nevnes blant annet:

  • Økonomi: I stedet for tunge investeringer i eget IT-utstyr, kan bedrifter heller abonnere på programvare som en tjeneste (SaaS) og kun betale for faktisk forbruk. 
  • Sikkerhet: En profesjonell leverandør av skytjenester besitter høy kompetanse og sterk infrastruktur innen IT-sikkerhet, som kundene kan dra nytte av. Leverandøren sørger for at kritiske oppdateringer blir levert automatisk og samtidig til alle brukere.
  • Bærekraft: Leverandører av skytjenester kan dele sine maskinvareressurser på et stort antall kunder, noe som gir mer effektiv energibruk enn om alle kundene skulle hatt sine egne datasentre. 

Store ambisjoner i EU-landene

Som et ledd i sin digitale strategi har EU satt som mål at 75 prosent av bedriftene skal ta i bruk skytjenester innen 2030, mot 34 prosent i dag. Vi forventer derfor fortsatt kraftig vekst for segmentet i årene som kommer, noe som bør representere betydelige muligheter for norske SaaS-leverandører også utenfor landets grenser.

Vi er svært stolte over å være en gasellebedrift, og skal gjøre alt vi kan for å beholde statusen også i kommende år. Utviklingen i vår bransje går ekstremt fort, og kundene har store forventninger til produktforbedringer og ny funksjonalitet som kan gjøre dem enda mer effektive. 

Slik må det også være for at Norge skal klare å opprettholde et konkurransedyktig næringsliv – og posisjonen som en av Europas digitale stjerner.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.