Leker du med tanken om å starte for deg selv som håndverker? Dette er tipsene fra en som har gjort nettopp det – Daniel startet sitt eget snekkerfirma

Han har ikke holdt på så altfor lenge, men helt siden oppstart i november 2019 har Mork Snekkerservice vært travelt opptatt med snekkerarbeid rundt om i Møre og Romsdal. Gründer og daglig leder Daniel Mork holder på for seg selv, men får god hjelp av sin pensjonerte far når det passer seg – han har bakgrunn som tømrer, og mange års erfaring i årene. Sammen gjør de alt mulig, fra småjobber, servicejobber og vaktmestertjenester, til alt innen husbygging – fra betong til blekk på tak.

Daniel gi deg hans beste oppstartstips

Til tross for at Daniel ikke har holdt på så lenge, får han ofte spørsmål fra andre som ønsker å gjøre det samme som han har gjort – å starte for seg selv. De spør gjerne om hvilke krav man må ha for å starte opp og hva som kreves av en, hvilke systemer han anbefaler også videre. Dette varierer naturligvis ut fra hva man ønsker å starte oppe med og hvilke ambisjoner man har. Generelt sett er dette Daniel sine beste tips til deg som ønsker å starte for deg selv;

  1. Bestem deg for hva du vil drive med FØR du starter opp – nybygg, rehabilitering, servicejobber.
  2. Ta stilling til hvilken selskapsform du ønsker å ha – AS, holding, enkeltpersonsforetak.

LES OGSÅ: Hvilken selskapsform bør du velge?

  1. Ikke spar penger på å kjøpe dårlig, billig verktøy. Kjøp ordentlig utstyr og ta godt vare på det!
  2. Ha et godt system på alt du involverer i firma – alt fra bil til papirer, regnskap og avtaler. Da sparer du så mye tid, samtidig som du virker mye mer profesjonell med en gang.

LES OGSÅ: 5 gode grunner til å velge Tripletex

  1. Førsteinntrykk er viktig! Derfor er det viktig å ha en tydelig og fin logo som du printer og bruker på alt. Ha gjerne dette klart før oppstart, og bruk den på firmabilen, i signatur på mailen, på jobbklær.
  2. Vær ærlig og pliktoppfyllende med kundene dine. Gjør en ærlig og god jobb.

LES OGSÅ: Lyst til å starte opp for deg selv? Slik blir de første 3 månedene

Lag en forretningsplan

– Personlig mener jeg at noe av det viktigste å ha på plass før du starter er en forretningsplan, sier Daniel. Altså et samlet dokument som beskriver din virksomhet og hvordan du tenker å presentere din forretningsidé. Det er i denne planen du gir deg selv, bankene og eventuelt andre samarbeidspartnere en generell forklaring og forståelse for din nye virksomhet, hva du tilbyr og hvilket marked du skal gå inn i.

– Har du dette på plass er mye av grunnarbeidet lagt, mener Daniel.

LES OGSÅ: Oppskriften på en komplett forretningsplan

Få bedre innsikt i bedriftens økonomi

En annen ting Daniel raskt oppdaget var verdien av å ha full kontroll på bedriftens regnskap og økonomi. Derfor ble det viktig for han å skaffe seg en regnskapsfører og et system som ga ham godt innsyn i egen bedriftsøkonomi.

I tillegg ønsket Daniel å kunne gjøre deler av arbeidet selv, og sette bort resten til regnskapsfører. Det var derfor valget falt på Tripletex.

– Tripletex er oversiktlig, intuitivt og det er ekstremt enkelt å samarbeide med regnskapsfører, legger Daniel til. 

 LES OGSÅ: Derfor valgte vi Tripletex

De siste 6 månedene har han gjort nettopp det – samarbeidet med regnskapsfører inne i Tripletex. Før det førte han mye av regnskapet manuelt og jobben var unødvendig tungvint og tidkrevende.

– Da regnskapsføreren min introduserte meg for Tripletex var det som om en helt ny verden åpnet seg – alt er så mye enklere. Og digitalt, ikke minst! sier en tydelig lettet Daniel.

I dag gjør Daniel deler av regnskapsjobben selv, og overlater de store tallene og innleveringene til regnskapsfører – en veldig vanlig løsning i Tripletex. 

– Jeg godkjenner bilag, betaler regninger og fakturerer, mens regnskapsfører fører “ikke bokførte bilag” og har ansvar for alle tall og dokumenter som skal innleveres til staten og liknende. Det fungerer utmerket!

Og som en bonus har Tripletex forenklet flere prosesser Daniel tidligere gjorde manuelt og lange, tunge jobber gjøres nå automatisk i Tripletex, noe han setter veldig pris på i en ellers travel arbeidshverdag.

Ikke for alle

Og starte for seg selv er ikke noe som passer alle, og Daniel påpeker at heller ikke alle trenger et økonomisystem, hvert fall ikke i starten. Selv gjorde han som nevnt jobben manuelt de første månedene og knotet rundt i excel og diverse andre programmer, men for han ble Tripletex en reddende løsning.

– Nå kan jeg rette det meste av fokuset mitt mot driften. Tripletex gjør store deler av jobber for meg, så er det en drøm å jobbe med! avslutter Daniel.

LES OGSÅ: Hvem trenger et regnskapssystem, og hvordan velge riktig?


Ønsker du å komme i kontakt med Daniel og Mork Snekkerservise?
Besøk deres nettside her.

Prøv oss gratis i 14 dager!

Prøv Tripletex gratis i 14 dager - helt uten forpliktelser eller liten skrift.

Andre relevante artikler

Lager og logistikk for nettbutikker

Synkroniser nettbutikken med økonomisystemet ditt Ved å sitte i ulike systemer som ikke snakker sammen, er det mange bedrifter som sløser vekk verdifull tid og arbeidskraft på manuelle prosesser. Det…

Les mer

Regnskap og økonomiforståelse – viktige ord og utrykk du bør kunne noe om

Ida M. WarenDette innlegget er skrevet av Ida M. Waren, daglig leder i Duo Pluss Regnskap. Besøk Duo Pluss Regnskap (mer…)

Les mer

Med Tripletex-integrasjon fikk ABC Elektro bedre oversikt

ABC Elektro AS har nylig kommet i gang med å bruke Huma som sitt personalsystem. Da passer det bra med en prat med HR-ansvarlig Madelen Melbøe, for å høre om…

Les mer